ترک هرویین ؛ 3 نکته مهم برای ترک موفقیت‌آمیز

اگر برای ترک هرویین تصمیم خود را گرفته‌اید و می‌خواهید این اعتیاد جهنمی را از زندگی خود حذف کنید، آگاهی از چند نکته کلیدی برای شما ضروریست.

شاید شما یا یکی از نزدیکانتان معتاد به هرویین باشد و بخواهد این ماده مخدر را ترک کند. اعتیاد به هرویین آسیب‌ها و خسارت‌های شدیدی ایجاد می‌کند و فرد معتاد به هرویین به سرعت رو به نابودی می‌رود.

موفقیت در ترک هرویین به هیچ وجه کار ساده‌ای نیست اما کاملا امکان پذیر است. تجربه معتادان پُرتعدادی که موفق به ترک این ماده مخدر شده‌اند نشان می‌دهد می‌توان هرویین را ترک کرد. البته اغلب معتادان به هرویین برای ترک به برنامه و کمک نیاز دارند.

وقتی به نقطه‌ای رسیدید که تصمیم جدی برای ترک‌هرویین گرفتید، آگاهی از نکات زیر به ترک موفق شما کمک می‌کند.

1. سم زدایی ترک هرویین سخت اما کوتاه

وقتی قطع مصرف را شروع کنید به فاصله کوتاهی خماری شما آغاز می‌شود. ممکن است درباره سختی‌ها و درد خماری ترک هرویین بسیار شنیده باشید و ترس از خماری شما را آزار بدهد.

اما این را بدانید که دوره خماری هرویین نسبت به مواد مخدر دیگر همچون تریاک و شیره بسیار کوتاه‌تر است.

این خبر خوبی محسوب می‌شود که قرار نیست خماری شدید شما طولانی باشد. معمولا در هفته اول قطع مصرف هرویین خماری شدید است و بعد رو به کاهش می‌رود.

خماری شما طبق تجربه شامل؛ بدن درد، بی‌خوابی، بی‌قراری، سرفه همراه با سوزش گلو، حالت تهوع، اسهال، سرد و گرم شدن بدن، عرق سرد و  لرز خواهد بود.

خود را از نظر ذهنی برای این حالت‌ها آماده کنید. این آمادگی ذهنی کمکتان می‌کند وقتی خمار شدید فکر نکنید دنیا به آخر رسیده و در حال مرگ هستید!

باز هم تاکید می‌کنیم خماری هرویین طولانی نیست. در واقع بعد از گذشت سه روز از قطع مصرف به وضوح حس می‌کنید خماریتان در حال کاهش است.

حتی افرادی که اعتیاد شدیدی به هرویین دارند معمولا دوره سم زدایی پرفشار بیشتر از 10 روز را تجربه نمی‌کنند و بعد از 10 روز علائم خماری آنها کاهش می یابد. البته استثنا یعنی کسانی که خماری طولانی تری دارند هم وجود دارند و امیدواریم شما جزو استتثناها نباشید!

فراموش نکنید طول دوره ترک هرویین به سن، روحیه و انگیزه شما هم بستگی دارد. دارو درمانی تحت نظر پزشکان با تجربه نیز می‌تواند عوارض خماری هرویین را کاهش دهد.

ترک هرویین

2. موفقیت در ترک‌ هرویین با شرکت در جلسات NA

دوره سم زدایی هرویین معمولا از یک هفته تا دو هفته طول می‌کشد. بعد از سم‌زدایی، خطر لغزش و بازگشت به چرخه مصرف به شدت شما را تهدید می‌کند. متاسفانه بسیاری از معتادان به هرویین با وجود قطع مصرف موفق، مدتی بعد به مصرف برگشته‌اند.

اعتیاد یک بیماری صرفا جسمانی نیست. اعتیاد یک بیماری چند بُعدی است و وقتی جسم شما با سم‎زدایی از هرویین تمیز شد باز هم بیماری اعتیاد از نظر روانی با شما خواهد بود.

بدون روان درمانی احتمال موفقیت شما در ترک هرویین بسیار کاهش خواهد یافت. تجربه نشان داده است که بهترین روش برای روان درمانی معتادان، گروه درمانی از طریق شرکت در جلسات انجمن معتادان گمنام است.

وقتی دوره سم زدایی شما به پایان رسید یا حتی وقتی در حال سم زدایی و پس دادن خماری خود هستید می‌توانید در جلسات انجمن معتادان گمنام شرکت کنید.

انجمن معتادان گمنام با علامت اختصاری NA از حدود سه دهه قبل تاکنون در ایران حضور موفقی دارد.

جلسات NA  در سراسر کشور علاوه بر فرهنگسراها و پارک‌ها در کمپ‌ها و کلینیک‌های ترک اعتیاد هم برگزار می‌شود. یافتن یک جلسه NA کار سختی نیست. کافیست به پارک ها و سراهای محله یا فرهنگسراهای منطقه سکونت خود سری بزنید. همچنین  می‌توانید شماره‌های اطلاع‌رسانی این انجمن را در اینترنت پیدا کنید.

ضمنا بهتر است بدانید برای شرکت در این جلسات لازم نیست پولی بپردازید.

مطالب مهم درباره ترک اعتیاد را بخوانید:

3. صبور باشید تا در ترک هرویین موفق شوید

صبر و شکیبایی لازمه موفقیت در بهبودی از اعتیاد است. چه در دوره سم زدایی و چه بعد از آن شما به صبر فراوان نیاز دارید. صبر کردن برای ترمیم تخریب‌های جسمی هرویین چندان سخت نیست. جایزه این صبر را خیلی زود با بهتر شدن رنگ و رخسار خود می‌گیرید.

اما صدمات روانی و آسیب‌های خانوادگی و اجتماعی اعتیاد به هرویین به سرعت بهبود نمی‌یابد. جبران خسارت‌های مالی و اقتصادی اعتیاد هم نیاز به صبر و شکیبایی فراتر از آنچه تاکنون داشته‌اید، نیاز دارد. بنابراین اگر می‌خواهید در ترک هرویین موفق شوید صبر را سرلوحه خود قرار دهید.

انتهای مطلب

دیدگاه ها

Samane

همسر من به هرویین معتاده . چند بار ترک کرده ولی دوباره معتاد میشه. شما نوشتید برای ترک هرویین باید بره جلسه NA اما نمیره. چطوری بفرستمش این جلسات؟

اکبر

بسیار عالی خیلی ممنون بخاطر این مطالب مفید

امیر عباس

سلام من خیلی از خماری میترسم ۵ ساله بخاطر همین ترس نمیرم ترک کنم. هم دیگه نمیتونم مصرف کنم هم ترسام کم نمیشه. دارو درمانی که تو این مقاله نوشتید واقعا باعث میشه خماری نکشم اصلا ؟؟؟؟

علی

یک وبسایت تخصصی با رویکردی علمی و عملی برای کمک برای ترک مواد مخدر خانمانسوز.ممنونم

مهدی

سلام
ممنون از مطالب خوب و راهنمای درست .جای خالی این مطالب همیشه حس میشد .

سهرابی

همونطور که فرمودید صبر داشتن عامل اصلی موفقیت در ترک هرویین و سایر مواد مخدر هستش. ممنون از اطلاعات مفید شما

علی رهنما

عرض ادب خدمت شما
حضور در جلسات بسیار مفید و ارزشمند میباشد اما ما باید به معتادان اطراف خود حالا چه دوست باشد و چه عضو خانواده یا فامیل وفتی که قصد به قطع مصرف میکنند انگیزه بدهیم. تزریق امید به معتادان بهترین راه برای ترک هرویین و هر ماده مخدر دیگر است .
قطع مصرف هرویین بین ۳الی ۵روز بصورت فیزیکی طول می کشد. کم خوابی و اختلال خواب بعد از ترک هم یکی از علل برگشت به مصرف میباشد. اینجا باید بدانیم خواب فرد معتادی که ترک کرده از شبی 1 ساعت شروع شده و دقیقا شبی ۳۰دقیقه اظافه خواهد شد.
در مورد درد فیزیکی بدن در صورت بروز مجدد خماری حمام اب سرد شستشوی ران تا قوزک پا بسیار کمک میکند .
از بعد از روز پنجم حضور در جلسات na در فرد آسیب خورده از اعتیاد، امید را بهمراه خواهد اورد. در جلسات از نظر روانی فرد خود را ایمن می کند. ریلپس و لغزش برای هر معتادی که ترک کرده امکان دارد اتفاق بیفتد اما احتمال ماندن در حالت لغزش بسیار محدود است .
ضمنا بنده دارو را برای ترک اعتیاد پیشنهاد نمیکنم
چرا که بسیار بسیار شاهد بودم که شخص مورد نظر بعد از رهایی از هرویین به چنگال داروهای خاص اسیر شده مگر اینکه تحت درمان پزشکان متخصص و با تجربه باشد نه بصورت خود درمانی.

ARMIN ASADI

متاسفم که در خانه های بهبودی و کمپها شاهد این هستیم که همه را به یک چشم نگاه می کنند. ترک هرویین و ترک همه موادها حتی الکل دارای یک روش درمانی خاص و جداگانه است.

در وافع، درمان و سم زدایی هر ماده مخدری یک تخصص جداگانه است و نیاز به تخصص علمی دارد.

ضمنا بینش ، تجربه و شهامت باید در معتاد تقویت شود تا ترک موفقی داشته باشد.

زهره

اعتیاد به هرویین زندگی خواهر منو از هم پاشید و آخرش هم اونو کشت. ۱۰۰ بار خواستیم ترکش بدیم ولی نشد. چند بار بردیمش کمپ. چند بار بستری شد بیمارستان. هر بار تا پاشو گذاشت بیرون دوباره مصرف کرد. چرا بعضیا می‌تونن ترک کنن و بعضیا مثل خواهر من نمی‌تونن؟

phoenix

این که چرا بعضی از معتادان با وجود همه تلاش هایی که خودشان و اطرافیانشان انجام می دهند موفق به ترک نمی شوند و لغزش های متعدد را تجربه می کنند عوامل متعددی دارد. مثلا شدت بیماری اعتیاد در بعضی معتادان بیشتر است و از افسردگی و ناامیدی و اختلالات شخصیتی رنج می برند. ممکن است عوامل بیرونی در لغزش آنها موثر باشد مثلا خانواده یا همسر یا پارتنر آنها در لغزششان موثر باشد. معتاد بعداز قطع مصرف نیازمند حمایت و بازگشت به اجتماع است . برای برخی معتادان فرآیند پذیرش در اجتماع شکل نمی گیرد و … . یک چیز مسلم است و آن این که داشتن برنامه بهبودی منسجم و شرکت در جلسات گروه درمانی na به بسیاری از معتادان کمک است که پاکی طولانی مدت را بعد از بارها لغزش نجربه کنند.

امیر

هروئین ۳ روزه میشه سم زدایی کرد. ولی وسوسه ش تا آخر عمر با آدم هست . جلسه na خیلی خوبه برای وسوسه . من چن بار ترک کردم ولی باز میزدم. رفتم جلسه الان ۲ ساله پاکم

ناشناس

ترک هرویین خیلی سخته و بهتره زیر نظر پزشک متخصص ترک کنید. توی کلینیک و کمپ خوب رسیدگی نمی‌کنن

ناشناس

فقط جلسه جواب میده به هرویینیا. هیچی دیگه جواب نمیده.وقتتونو توی مطب دکترا و روانپزشکا تلف نکنید. برید جلسه na

تیمور

ترک هرویین خطر جونی نداره ؟

ناشناس

من همیشه از اسم هروئین هم میترسیدم اما میگن از هر چی بترسی سرت میاد معتاد شدم همه هم طردم کردن

عبدللله

لغزش بعد از ترک هروئین به نظر من بیشتر به خاطر استرس هوس و موقعیت های اجتماعی درب و داغون اتفاق می افته من خودم تا نتونستم یکم پول و پله درست و درمون جمع کنم به زخم زندگیم همش میگفتم بزنم نزنم اما الان خیلی وسوسه اس کم شده دنبال زن و زندگی و کار و بار خوب باشین خوب میشین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *