ترک متادون پلکانی بهتر است یا جایگزینی یک مخدر دیگر؟

ترک متادون به روش پلکانی به معنای کاهش تدریجی دوز مصرف و نهایتا قطع مصرف متادون است اما اعتیاد به متادون را با جایگزین کردن یک مخدر دیگر نیز می‌توان ترک کرد.

افراد فراوانی در کشور ما به متادون اعتیاد پیدا کرده‌اند. علت فراوانی تعداد معتادان به متادون در ایران، سهولت در دسترس بودن این داروی مخدر در کشور ما است.

متاسفانه فساد در سیستم تولید، تجویز و توزیع این داروی مخدر راه یافته است. به دلیل همین فساد، بخش قابل توجهی از متادون تولیدی در کشور خارج از نظارت قانونی مصرف می‌شود.

کسانی که از سیستم فاسد تجویز و توزیع متادون سود می‌برند قطعا نمی‌خواهند معتادان موفق به ترک متادون شوند. به همین دلیل در حال حاضر چشم اندازی برای اصلاح این سیستم وجود ندارد.

مطالب مهم را بخوانید:

ترک متادون

متقاضیان ترک با متادون در دام اعتیاد به این مخدر خطرناک

پزشکان در کلینیک‌های ترک اعتیاد، متادون را به عنوان یک مخدر جایگزین و کم خطرتر برای معتادانی که خواستار ترک مواد مخدری همچون هروئین و کراک و شیره تریاک باشند تجویز می‌کنند.

در این موارد، مدت و دوز مصرف متادون باید به شدت کنترل و محدود شود تا اعتیاد به متادون جایگزین اعتیاد به ماده مخدر دیگر نشود.

اتفاقی که در عمل می‌افتد این که بسیاری از معتادانی که متادون را برای ترک اعتیاد به ماده مخدر دیگری مصرف می‌کنند در دام اعتیاد به متادون گرفتار می‌شوند.

برای مشاوره رایگان ترک اعتیاد به شماره 09194085047 تماس بگیرید

ترک متادون به روش پلکانی

تجربه‌های موفق فراوانی از ترک متادون به صورت پلکانی وجود دارد. در روش پلکانی دوز مصرفی معتاد به تدریج کاهش می یابد تا به نقطه قطع مصرف برسد.

این روش کمترین درد و عوارض خماری را به دنبال دارد. با این حال قطعا روش پلکانی هم بی درد و خماری نیست. پزشکان متخصص و افراد باتجربه می‌توانند در تنظیم برنامه کاهش مصرف تدریجی به فرد معتاد به متادون کمک کنند.

جایگزین کردن متادون با یک مخدر دیگر به جای قطع مصرف متادون

تجربه‌های موفقی از ترک متادون با روش جایگزین کردن یک ماده مخدر دیگر توسط معتادان به ثبت رسیده است. برخی معتادان با جایگزین کردن شربت تریاک و برخی دیگر با جایگزین کردن شیره تریاک موفق به ترک متادون شده‌اند. در گام بعدی آنها اعتیاد به شربت تریاک یا شیره تریاک را نیز ترک کرده‌اند.

این که ترک‌متادون به صورت پلکانی بهتر است یا جایگزین کردن یک مخدر  و سپس ترک آن ماده ، دیگر کاملا بستگی به روحیه و تمایل فرد معتاد دارد. شکل گرفتن اعتماد بین معتاد و درمان‌گر وی نیز در این زمینه بسیار موثر است.

ترک اعتیاد به متادون

برخی معتادان همکاری بهتری در روش ترک پلکانی از خود نشان می دهند و برخی دیگر با جایگزینی یک مخدر دیگر و قطع مصرف آن مخدر، راحت‌تر هستند.

اگر معتاد به متادون به درمان‌گر خود اعتماد کند، و تمایل واقعی به ترک‌متادون داشته باشد قطعا هر روشی را که درمان‌گر وی برای فرد معتاد در نظر بگیرد به آن عمل می‌کند. گفتنی است ؛ اغلب معتادانی که بهبودی خود را در جلسات انجمن معتادان گمنام پیگیری می کنند جایگزین کردن یک ماده مخدر به جای ماده مخدر اصلی فرد معتاد را روش مناسبی برای ترک اعتیاد نمی دانند و معتقدند باید پرهیز درمانی را به صورت ناگهانی و بدون هیچ جایگزینی انجام داد. واقعیت این است که این روش به بسیاری از آنها کمک کرده است اما این بدان معنی نیست که تنها راه موفق موجود برای قطع مصرف، همین باشد.

روایت موفقیت معتادان را بخوانید:

ترک متادون به روش پلکانی چند روز طول می‌کشد؟

زمان لازم برای ترک تدریجی و پلکانی متادون به عواملی متعددی بستگی دارد. برای مثال باید سن فرد معتاد، مدت زمان اعتیاد به متادون، دوز مصرفی متادون در یک شبانه روز، تعداد دفعات مصرف در یک شبانه روز، بیماری های زمینه ای ، داروها یا مواد مخدر دیگری که احتمالا فرد همزمان با متادون مصرف می کند مورد بررسی قرار گیرد.

ارزیابی ها نشان می دهد اعتیاد به متادون را می‌توان از روش پلکانی در دو هفته به صورت قابل توجهی کاهش داد و اگر دوز مصرف پایین باشد حتی به قطع مصرف رسید. ترک اعتیاد به دوزهای بالاتر متادون نیازمند زمان 3 تا 6 هفته و گاهی زمانی بیشتر از 6 هفته است.

برای مشاوره رایگان ترک اعتیاد به شماره 09194085047 تماس بگیرید

توجه به این نکته ضروریست که قطع مصرف متادون به معنای ترک‌ متادون یا ترک اعتیاد قطعی فرد نیست.  ترک اعتیاد به متادون یا هر مخدر دیگر به صورت طولانی مدت، علاوه بر سم زدایی نیازمند درمان های مکمل روانی و شرکت در کلاس های گروه درمانی و جلسات خودیاری معتادان نظیر انجمن NA  است.

انتهای مطلب

دیدگاه ها

اکبر

سلام باید گفت کل متادون تولیدی در کشور خارج از چرخه درست و بدون نظارت مراجع قانونی مصرف میشه. الان دیگه حتی عطاری هام یا مخفیانه یا خیلی علنی متادون میفروشن .

phoenix

بله متاسفانه همین طوره. متادون جزو داروهایی محسوب میشه که مصرفش بدون نظارت خطر آسیب های شدید جسمی و روانی رو به دنبال داره و حتی می تونه منجر به اوردز و مرگ بشه. با این حال خیلی راحت خرید و فروش میشه و همین وضعیت موجب شده اعتیاد به متادون در جامعه ما رواج پیدا کنه. کسانی که به این داروی مخدر معتاد شدن می دونن که ترک متادون کار آسونی نیست ولی متاسفانه چنین ماده اعتیاد آور و خطرناکی به راحتی در سراسر کشور قابل خریداریه.

R

من نمیدونستم متادون خودش اعتیاد مزمن و خطرناک داره

میلاد

متادون هم مثل باقی موادهای مخدر عمل میکنه؟ قدرت اسیب رسانیش مثل اونهاست؟

phoenix

متادون از نظر نوع تاثیرگذاری بر مغز و سایر اندام های مهم بدن تفاوت هایی با مخدرهای دیگه داره . این تفاوت ها را در مقاله هایی که در مجله بهبودی ترک باما منتشر میشه می تونید بخونید.

ناشناس

سم زندایی متادون سخت نیست . باید مصرفو کم کنید تا برسه به روزی یکی دو میلی گرم بعد ترک کنید

ناشناس

خدالعنت کنه … رو باکلینیک ترک موادش.که همه روی عکس معتادکرد

اردشیر

تجربه نشون داده که ترک پلکانی یا همون کاهش تدریجی دوز مصرفی نمی تونه توسط خود فرد معتاد مدیریت بشه. ترک متادون یا ترک تریاک یا هر ماده مخدر دیگه به روش پلکانی می تونه روش موفقی باشه ولی اگه خود فرد معتاد بخواد روند کاهش تدریجی مصرفشو کنترل کنه ، احتمال موفقیت میاد پایین. باید یک نفر که خودش در زمینه ترک اعتیاد باتجربه و متخصصه به معتادی که تصمیم به ترک گرفته کمک کنه و مصرف معتاد تحت نظارت اون فرد کاهش پیدا کنه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *