ترک تریاک 7 روز طول می‌کشد یا 21 روز؟

این که زمان لازم برای ترک تریاک چند روز است به عوامل متعددی بستگی دارد اما می‌توان به این پرسش که سم زدایی تریاک از بدن چند روز طول می کشد پاسخ نسبتا دقیقی داد.

تمام معتادان به تریاک که از اعتیاد خود خسته و بیزار شده‌اند و تمایل به ترک تریاک دارند یک سوال مشترک دارند. سوال تمام آنها این است که دوره سم زدایی و پس دادن خماری برای آنها چند روز طول می‌کشد؟

بعضی از معتادان به تریاک تجربه چند بار قطع مصرف و حتی پاکی‌های چند ساله را دارند اما به چرخه مصرف و اعتیاد بازگشته‌اند. وقتی این افراد از قطع مصرف‌های قبلی خود گزارش می‌دهند می‌گویند از 3 روز تا 2 ماه و حتی بیشتر خماری پس داده‌اند!

قطع مصرف‌های قبلی نمی‌تواند زمان لازم برای سم زدایی این افراد را به صورت قطعی نشان دهد. برای مثال معتادان فراوانی بوده‌اند که در تجربه قبلی ترک تریاک خود 7 روزه سم زدایی شده‌اند. اما در قطع مصرف‌های بعدی سم زدایی آنها 2 تا 3 هفته طول کشیده است.

مطالب مهم درباره ترک اعتیاد را بخوانید:

چرا ترک‌تریاک برای هر معتاد متفاوت است؟

معتادان هم مثل همه انسان‌ها از نظر ژنتیک، توان جسمی، طول زمان مصرف، مقدار مصرف، سن و سال و بیماری‌های زمینه‌ای با یکدیگر متفاوتند. از همه این عوامل مهم‌تر روحیه و انگیزه معتادان برای ترک با هم تفاوت‌های بسیار زیادی دارد.

این تفاوت ها موجب می شود ترک یک ماده مخدر همچون تریاک برای یک معتاد از معتاد دیگر متفاوت باشد. بارها دیده شده که دو فرد معتاد به تریاک هم سن با توان بدنی مشابه و مقدار مصرف مساوی یکی 7 روزه سم زدایی شده و خماری دیگری دوبرابر طول کشیده است.

اینجاست که نقش روحیه و انگیزه در ترک تریاک پُر رنگ می‌شود.

ترک تریاک

اطلاعات لازم برای تخمین زمان ترک یک معتاد به تریاک

تخمین مدت زمان ترک اعتیاد به تریاک مستلزم دریافت برخی اطلاعات از آن فرد است. اگر فرد معتاد پاسخ های صادقانه ای به پرسش های زیر بدهد می‌توان ارزیابی نسبتا دقیقی از زمان لازم برای سم زدایی وی به دست آورد.

  1. در 24 ساعت چند گرم تریاک مصرف می‌کنید؟
  2. چه مدت – چند ماه یا چند سال – از اعتیاد شما به تریاک می گذرد؟
  3. تریاک را به صورت کشیدن مصرف می کنید یا خوردن؟
  4. بار چندم است که تریاک را ترک می کنید؟
  5. سن شما چقدر است؟
  6. بیماری‌های زمینه‌ای – بیماری های قلبی ، کلیوی ، کبدی ، دیابت ، فشار خون ، نقص سیستم ایمنی و … –  دارید؟

بعضی افراد که به صورت حرفه‌ای در کلینیک‌ها و کمپ‌های ترک اعتیاد فعالیت می کنند می‌گویند  ترک تریاک و به عبارت دقیق تر سم زدایی تریاک به صورت میانگین حدود 7 روز  تا 14 روز طول خواهد کشید.

این مدت زمانی است که بدن انسان نیاز دارد تا مورفینی را که فرد معتاد از طریق سوء مصرف تریاک به بدن خود وارد کرده از بدن دفع کند. برخی دیگر از افراد حرفه ای و پزشکان با تجربه در امر سم زدایی معتقدند زمان سم زدایی تریاک از بدن حدود ۱۰ تا ۱۶ روز زمان لازم دارد.

باز هم تاکید می کنیم زمان های فوق‌الذکر برای سم زدایی تخمینی است و ممکن است سم زدایی شما از تریاک در این بازه های زمانی نگنجد و متفاوت باشد.

ضمنا توجه به این نکته ضروریست که سم زدایی به معنای ترک تریاک و درمان قطعی اعتیاد نیست. سم زدایی را باید گام اول در ترک اعتیاد دانست. یک سم زدایی موفق باید با گام های دیگری که تغییرات شخصیتی و روانی در معتاد ایجاد می کند، تکمیل شود.

انتهای مطلب

دیدگاه ها

سهیل

مطالب مفید و جالبی را درباره ترک تریاک منتشر کردید، ممنون. من چند بار سم زدایی تریاک را تجربه کردم و هر بار از دفعه قبل برای من سخت تر بوده. مشکل من اینه که وقتی تریاکو ترک می کنم بعد از یه مدت قندم میره بالا . ضمنا نمی دونم با وقت آزادم چیکار کنم. دوستا و فامیلامم همه شون وقتی دور هم جمع میشیم بساط منقل و بافور میارن وسط

ناشناس

اگر شما بیماری دیابت دارید باید با تغییر سبک زندگی و تغذیه و مصرف دارو زیر نظر پزشک دیابت خودتونو کنترل کنید. مصرف تریاک به عنوان درمان بیماری دیابت در بلندمدت مشکلات شما رو بیشتر میکنه.

R

بسیار عالی

ارسلان

من عمل تریاکو که از وقتی ۱۵ سالم بود می‌کشیدم تا ۵۵ سالگی گذاشتم کنار . ۲ هفته درد کشیدم تا ۱ ماهم بیخوابی داشتم.

ناشناس

میدونم این موضوعی که میخوام بگم ربطی به ترک تریاک نداره ولی خیلی خاطره خنده داریه
دوست من با یه پسری دوست شده بود میگفت این هر روز منو با موتور میبرد اینور اونور و بعد میگفت وایستا من یه کار دارم برمیگردم زود میگقت منم خیلی حرف گوش کن منتظرش وایمیستادم تا چند وقت بعد یه دفعه پسره غیبش زد افتادم پرس و‌جو‌ که چی شده و چی نشده که فهمیدم طرف مواد فروش بوده ‌و منو میبرده سر پخش مواداش 😂😂😂 دوستم خیلی ساده و مثبت بود میگفتن وقتی اینو فهمیدم داشتم قبض روح میشدم😂😂😂

پدرام

آقا من این مطلبتون رو خوندم یاد یه خالی بندی افتادم ما پدرمونو میخواستیم ترک بدیم حسابی هم خسته بودیم از دستش یه آدم روانی گیر داده بود بیارینش من بلدم یه شیوه جدید ترک تریاک با اسپند رو !!!!!!
بابای مام گیر داده بود منو بدین دست همین ترکم بده فقط مونده بودبه جای مواد تو خونه اسپند بکشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *