ترک تریاک فشار خون را درمان می‌کند یا افزایش می‌دهد؟

فشار خون قاتل نامریی انسان ها است و بر اساس یک باور قدیمی ترک تریاک فشار خون را افزایش می دهد اما آیا این باور درست است؟

به گزارش ترک باما، معتادان فراوانی هستند که می خواهند اعتیاد خود به مواد افیونی را ترک کنند اما چون سن و سال آنها بالا رفته و بیماری هایی مثل فشار خون مبتلا شده اند، از ترک اعتیاد ترس دارند. آنها دائم این باور را با خود مرور می کنند که تریاک فشار خون را کاهش می دهد پس اگر تریاک را ترک کنم فشار خون مرا خواهد کشت!

بنابراین اگر ترک تریاک فشار خون را تشدید کند این موضوعی بغرنج در ترک اعتیاد سالمندان به شمار می آید.

در ادامه ، بررسی می کنیم که آیا این باور صحیح است یا نه؟ و آیا واقعا با مصرف تریاک یا شیره تریاک خود را در برابر فشار خود مقاوم می کنیم؟

مصرف تریاک فشارخون را کاهش می دهد اما نه همیشه!

تریاک یک ماده مخدر و مسکن و از دیدگاه علم داروشناسی یک داروی طبیعی است که از گیاه خشخاش به دست می‌آید. تریاک و مشتقات آن مثل شیره و مورفین قرن‌هاست که به عنوان مسکن و برای درمان بیماری‌های مختلف استفاده می‌شود.

تحقیقات علمی بیان می کند مصرف تریاک بسته به وضعیت سلامتی فرد می تواند اثرات مثبت و منفی بر فشار خون داشته باشد. در برخی موارد، مصرف تریاک می تواند فشار خون را کاهش دهد. اما در موارد دیگر ممکن است افزایش یابد یا اصلاً تأثیری نداشته باشد. بنابراین مصرف تریاک روشی درمانی برای کاهش فشار خون نیست و تریاک فشار خون را همیشه کاهش نمی‌دهد.

بد نیست بدانیم تأثیر تریاک بر فشار خون بیشتر مواقع افزایشی است و حتی اگر در کوتاه مدت با مصرف تریاک و شیره فشار خون کاهش یابد در بلند مدت اعتیاد به تریاک می تواند فرد را مبتلا به فشار خون کند.

برای مشاوره رایگان ترک اعتیاد با شماره 09194085047 تماس بگیرید

مطالب مهم را بخوانید:

افزایش فشار خون با مصرف تریاک از طریق توانایی این ماده در کاهش سیگنال های درد ارسال شده توسط سلول های عصبی در سراسر بدن است. هنگامی که این سیگنال‌ها مسدود یا کاهش می‌یابند، هورمون‌های کمتری با گردش خون آزاد می‌شوند که می‌تواند منجر به کاهش سطح هورمون‌های استرس مانند آدرنالین و نورآدرنالین شود که باعث افزایش ضربان قلب و انقباض عروق می‌شود که منجر به افزایش فشار خون می‌شود.

علاوه بر این، مواد افیونی مانند مورفین موجود در تریاک مستقیماً روی گیرنده‌های واقع در دیواره‌های شریانی و رگ ها کار می‌کند و باعث شل شدن آن‌ها می‌شود و در نتیجه مقاومت عروقی سیستمیک (SVR) کاهش می‌یابد.

همچنین باید توجه داشت که در حالی که داروهای اپیوئیدی که در خود مشتقات تریاک  دارند، دارای خواص ضد فشار خون هستند، باید با دقت استفاده شوند، زیرا این داروها می تواند موجب اعتیاد شود و ترک اعتیاد به این داروها کاری دشوار و مشقت بار است.

مصرف شیره تریاک فشار خون را افزایش داده و موجب سکته می شود

دکتر مهرداد جوادی درمانگر مشهور اعتیاد در سایت خود با انتشار مطلبی درباره آثار مصرف تریاک بر فشار خون نوشته است؛ به تازه گی مطالعه‌ و تحقیقات گسترده ای روی ۸ هزار فرد انجام شد که این مطالعات ۶ سال به طول انجامید. افراد مورد مطالعه که مبتلا به سوء‌مصرف تریاک بودند از نظر فشار خون و سایر پارامترهای مهم در سلامت مورد بررسی قرار گرفتند. با پایان تحقیقات مذکور نتایج قابل توجهی درباره اثر تریاک بر فشار خون در اختیار محققان قرار گرفت.

این مطالعات حکایت از آن دارد که مصرف تریاک در ۸۳ درصد از این افراد مورد مطالعه تأثیر منفی گذاشته است. به بیان دیگر، مصرف تریاک نه تنها باعث کاهش فشار خون و قند نمی‌شود بلکه میزان آن را افزایش داده و یا منجر به سکته قلبی، مغزی و انواع سرطان‌ها می‌شود.

مطالب مهم را بخوانید:

ترک تریاک فشار خون را بالا می برد؟

فشار خون می‌تواند بر میزان مؤثر بودن درمان اعتیاد به تریاک تأثیر بگذارد و مشخص شده است که هنگام تلاش برای درمان افرادی که از موارد شدید وابستگی یا سوء مصرف مواد مخدر رنج می‌برند، مشکل‌ساز است.

در نتیجه، در حالی که فشار خون بالا به طور کامل از درمان موفقیت آمیز اعتیاد به تریاک و سایر مواد افیونی جلوگیری نمی کند، مطمئناً چالش هایی را ایجاد می کند که باید قبل از شروع هر نوع برنامه درمانی به دقت در نظر گرفته شود. بنابراین اگر فردی مبتلا به فشار خون بالا است باید در دوران سمزدایی از نظر وضعیت فشار خون تحت مراقبت باشد و قبل از شروع سمزدایی داروهای لازم برای افت یا افزایش فشار در دوران سمزدایی را از پزشک دریافت نماید.

به طور کلی فشار خون مانع غیرقابل عبور برای ترک اعتیاد سالمندان به شمار نمی رود و با ترک اعتیاد هم می توان فشار خون را به نحو بهتری درمان کرد.

انتهای مطلب

دیدگاه ها

ناشناس

تریاک اوایل که میکشی فشار خون میاره پایین ولی بعدش که دوره طلایی ت تموم میشه و معتادش میشی یهو به خودت میای و می بینی فشار خون گرفتی البت چون این ماجرا 5 – 6 سال شایدم 10 سال طول میکشه حالیت نمیشه که چه بلایی سرت اومده . خیلی موذیانه ریشه آدمو میزنه تریاک. 7- 8 سال که بکشی همه چیتو می گیره اولشم قیافه ت که مثل میمون میشه بعدش دندونات بعدش ریه ت بعدش فشار خون بعدش …

ناشناس

من شیره رو ترک کردم فشار خونم نرفت بالا چون میرم جلسه na اگه جلسه رو نرم عصبی میشم فشارمم میره بالا

ناشناس

از اونجایی که من تا حالا چند بار تریاک کشیدم و هیچ تغییری حس نکردم نظری هم در موردش نمی تونم داشته باشم جز اینکه نمی دونم چجوری بعضیا بهش معتاد میشن!!!!!

یلدا

یعنی کار خدا بود که من دنبال یه سوالی تو اینترنت رسیدم به این نوشته شما چند ساله بخاطر مشکل فشار خون پدرم میترسیم بهش بگیم ترک کن الان که خوندم این چیزارو اینقدر خوشحال شدم که بالاخره مام میتونیم از این بدبختی خلاص شیم که نگکو

ناشناس

سلام شما خودتون کمپ آشنا خوب سراغ دارین به مام معرفی کنید وضع کمپا خیلی افتضاحه من که اعتمادم نمیشه کسی رو بفرستم اونجا والا

نعمت

ترک تریاک از یه نظرایی راحته چون تا دلت بخواد دور و برت تریاکی دیدی که ترک کردن و زندگیشون هم بد نیست من 7 سال تریاک مصرف میکردم البته مصرفم خوراکی بود ولی خداروشکر 6 ساله گذاشتمش کنار راضیم با اینکه کمر درد شدید هم دارم و با تریام دردم آروم میشد ولی حداقل دیگه اسیر مواد نیستم

جمال

آقا خسته نباشید مرسی از سایتتون خیلی خوبه من چند تا از این نوشته هاتونو خوندم میخواستم یه سوالی هم بکنم ازتون
من یه چند روزیه خوابیدم خونه برا ترک زنم هر روز مشت مشت قرص میریزه تو حلقم میگه پرسیدم اینا برات خوبه پریروز میگم این قرصا چی هست اصلا میگه استامینوفن
میگه رفتم پرسیدم اونایی که برای ترک تریاک با استامینوفن کدئین رفتن جلو خیلی راحت ترک کردن و از این چیزا
من نمیدونم این عمه درمانی هارو از کجا میپرسه شما چی میگی توروخدا جواب بدین بلکه ببینه دست از این سرما برداره

آرام

سلام برای ترک اعتیاد در سن بالا مخصوصا برای کسایی که سابقه سکته داشتن چه توصیه ای دارید پدر من دو بار سکته کرده و خانواده به شدت ناراضی ان که ترک کنه

ناشناس

سلام اگر کسی سابقه مشکل قلبی داره یعنی مثلا سکته قلبی کرده اعتیاد به تریاک براش مفید نیست بلکه مضره چون تریاک باعث افزایش غلظت خون و تنگ شدن مویرگ های قلب میشه. برای ترک باید با کمک متخصص اقدام کنه.

ایمان

ما این تجربه رو توی خانواده مون داشتیم و واقعا بعد از ترک مشکل فشار خونشون حل شد

ص

من در مورد تاثیر آبجوبر فشارخون یه مطلبخونده بودم ولی این مطلب شما برام تازگی داشت مرسی بابت فکت های پزشکی و. علمی که آورده بودین

وحید طالشی

دستتون درد نکنه خیلی خوب رابطه فشار خون با ترک اعتیاد رو توضیح دادین متشکرم از شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *