ترک ترامادول در خانه امکان پذیر است؟

خرید و مصرف یک قرص مخدر بسیار اعتیادآور مثل ترامادول کار آسانی است اما ترک ترامادول در خانه به هیچ وجه کار آسانی نیست. ناگفته نماند که تجربیات موفقی هم در اینباره وجود دارد.

سیستم توزیع و فروش دارو در ایران منافذ بسیاری دارد که متخلفان و سودجویان از این منافذ برای منافع خود استفاده می کنند. این سیستم ناکارآمد و فاقد نظارت به معتادان، افراد مستعد بیماری اعتیاد و افراد ناآگاه امکان می‌دهد به راحتی به داروهای مخدر دسترسی پیدا کنند.

نتیجه این وضعیت در دسترس بودن داروهای اعتیادآور و خطرناکی همچون قرص ترامادول است. قبل از ورود به بحث ترک ترامادول در خانه اولین توصیه ما را بشنوید.

اگر پزشک برای درمان یا کاهش درد شما ترامادول تجویز کرد بدانید که این قرص به شدت اعتیادآور است. اگر هیچ داروی جایگزینی وجود نداشت مصرف این دارو را به مدت محدود طبق دستور پزشک ادامه دهید. تاکید می‌کنیم که به هیچ وجه به مصرف خودسرانه این دارو نپردازید.

نتیجه مصرف خودسرانه این دارو بی هیچ تردید اعتیاد به  ترامادول است.

در حال حاضر معتادان فراوانی در کشور ما وجود دارند که خواهان ترک ترامادول در خانه هستند.

چرا ترک ترامادول در منزل پرتقاضا است؟

بعضی از این افراد معتادانی هستند که از روی ناچاری و نبود ماده‌مخدر اصلی خود ترامادول را جایگزین آن کرده‌اند. این قرص در روزهای اول مصرف، مخدری کم‌خطرتر و ارزان‌تر نسبت به تریاک و شیره به نظر می‌رسد. اما به تدریج عوارض مخرب شدید ترامادول آشکار می‌شود و مصرف‌کننده به فکر ترک آن می‌افتد. این گروه از معتادان اغلب تجربه ترک و سمزدایی در کمپ‌ها را دارند. این تجربه انقدر ناخوشایند بوده که آنها از اسم کمپ هم فراری هستند و ترجیح می‌دهند در خانه ترک کنند!

برخی دیگر از وابستگان به قرص ترامادول جوانانی هستند که در چاه توصیه‌های اشتباه افتاده‌اند. آنها خواستار رفع مشکل خستگی بعد از کارهای سنگین یا سردرد یا زودانزالی بوده‌اند و به آنها توصیه شده ترامادول مصرف کنند. بی آن که به آنها هشدار داده شود این قرص اعتیادآور است و عوارض شدیدی بر جسم و روان انسان دارد. این افراد نیز اکنون خواستار ترک ترامادول در خانه هستند. آنها خود را آنچنان معتاد نمی‌دانند و حاضر نیستند برای ترک یک قرص ساده به مراکز درمان اعتیاد بروند.

عوارض مصرف قرص‌های ترامادول

البته پر واضح است که ترامادول یک قرص ساده نیست. ترامادول یک قرص مسکن بسیار قدرتمند و به شدت اعتیاد آور است. این قرص دقیقا شبیه به تریاک عمل کرده و وابستگی جسمی شدیدی ایجاد می‌کند. وقتی فردی عادی یک ماه ترامادول مصرف کند وابستگی جسمی آن را حس خواهد کرد. به این معنی که با قطع مصرف بعد از 5 تا 8 ساعت بدن درد، بی‌قراری شدید، سردرد، سوزش و اشک چشم، آبریزش بینی، پرش اندام بدن، رعشه، بی‌اشتهایی، بی‌خوابی و تعریق و افت فشار خون و … آغاز می‌شود.

ضمنا عوارض روانی این قرص نیز در مصرف‌کنندگان به صورت پرخاشگری، افسردگی، اختلال خواب ، اضطراب و … مشاهده می‌شود.

 ترک ترامادول در خانه غیرممکن نیست

همان‌طور که در ابتدای این مطلب عنوان شد ترک ترامادول در خانه کار محال و غیرممکنی نیست. تجربه‌های متعددی از معتادان به این قرص مخدر وجود دارد که موفق به ترک در منزل شده‌اند.

این که ترک اعتیاد در خانه موفقیت‌آمیز شود بستگی به انگیزه و آگاهی فرد معتاد دارد. برخی معتادان نیز معتقدند اگر موفق به ترک ترامادول در خانه شده‌اند دستاورد شخصی آنها نیست بلکه خداوند به آنها کمک کرده است.

انگیزه برای تحمل سختی‌های خماری دوره سم زدایی به کار می‌آید. آگاهی نیز در دوران سم زدایی به این درد می‌خورد که معتاد در حال ترک از آن آگاهی بهره بگیرد و به خود کمک کند.

در انتها چند توصیه کلیدی از معتادانی که موفق شده‌اند ترامادول را در خانه ترک کنند مرور می‌کنیم. تاکید می کنیم که این توصیه‌ها راهکارهای تخصصی و علمی نیست که توسط پزشک تجویز شده باشد اما افرادی که توصیه ها را انجام داده اند موفق شده اند ترامادول را ترک کنند و سال های طولانی پاک بمانند.

توصیه هایی برای ترک ترامادول در منزل

1. ترک ترامادول در خانه مستلزم آمادگی ذهنی برای روبرو شدن با سختی‌های خماری است. خود را از نظر ذهنی برای یک دوره سخت خماری دو هفته‌ای بعد از قطع مصرف آماده کنید.

2. قبل از قطع مصرف کامل، مقدار مصرف ترامادول خود را طی 10 روز تا حد ممکن کاهش دهید.

3. در هفته اول قطع مصرف بهتر است در خانه تنها نباشید و حداقل یک نفر که تجربه ترک ترامادول یا متادون را با موفقیت سپری کرده باشد در کنارتان باشد یا حداقل روزی دو نوبت – صبح و شب – به شما سرکشی کند.

4. بهتر است بی خوابی و بدن درد و بی قراری های خماری را با دارو برطرف نکنید. خماری فرد معتاد به ترامادول معمولا به تشنج کشیده نمی شود مگر آن که مصرف فرد خیلی زیاد یا توان بدنی وی پایین باشد. به هر حال شما و فرد همراهتان باید خصوصا در هفته اول سم‌زدایی آماده باشید که اگر کار خماری شما در هر ساعت از شبانه روز به رعشه و تشنج کشید، به سرعت به مراکز درمانی مراجعه و داروی لازم را برای رفع تشنج دریافت کنید.

5. اکیدا توصیه می‌کنیم از همان روزهای ابتدایی قطع مصرف ترامادول در جلسات معتادان گمنام(NA) شرکت کنید. حضور در این جلسات موفق ترین، در دستر‌س‌ترین و ارزان‌ترین روش برای ترک هر گونه اعتیاد است. با جستجو در اینترنت می توانید آدرس نزدیک ترین جلسه به محل زندگی خود را پیدا کنید. ضمنا امکان حضور در جلسات آنلاین این انجمن نیز به سهولت برای تمام معتادان خواهان بهبودی فراهم است.

6. طی مدت زمان ترک ترامادول در خانه برای بی خوابی خود برنامه داشته باشید. برای مثال می‌توانید باگوشی موبایل خود به جلسات گروه درمانی آنلاین معتادان گمنام وصل شوید. می توانید فیلم ببینید یا رادیو گوش کنید. اگر شب های دو هفته اول سم‌زدایی بی برنامه باشید بی‌خوابی بسیار آزاردهنده خواهد شد.

7. روابط جنسی خود را حداقل در دو هفته سم زدایی قطع کنید تا بدن درد و پا درد شما شدت پیدا نکند.

مطالب پربازدید را بخوانید:

انتهای مطلب

دیدگاه ها

علی

باید دید چجور مثل نقل و نبات در دسترس همه هست

مهتاب

چه پدیده خطرناکی هستش اعتیاد به ترامادول در حالی که اصلا بهش نمیاد.
متاسفانه این قرص به راحتی در دستان دانشجویان پیدا میشه و با فکر اینکه قراره بیدار بمونن و برای امتحان اماده شن این قرص رو به کرات استفاده میکنند و همش تکرار میکنن که من معتاد نمیشم در حالی که به این معضل دچار میشن.

ناشناس

خدارو شکر که دیگه کاسه چه کنم مواد مخدر وقرص دستم نیست وحالم خوبه به شخصه در کمبود پول وناتوانی از تهیه تریاک به این قرص لعنتی اعتیاد پیدا کردم…در نهایت تریاک وشیره وقرص وهمه رو با ۴ هفته خوابیدن در کمپ ترک کردم وبه معنی واقعی کلمه ج ر خوردم😐

عبدی

من ترک کردم ترامادول رو

شایان

منم ترامادول ترک کردم
ی تایمی نخوابیدم و بدن درد و این چیزا.
هرچی سخت باشه میگذره اینام.
حضور در جلسات کمکم میکرد احساس حمایت داشته باشم و امنیتِ اینکه وقتی وسوسه میشدم با یه تماس ساده میتونستم از وسوسه رد بشم.
جلسه چیز عجیبی بود برام.
یک معمای بزرگ تو زندگی یه معتاد در حال سقوط که از اینقدر ساده حل شدنش متعحبم هنوز.
خیلی جوون بودم اما بهم اطمینان دادن که این جلسات بدون اهمیت به سن و مذهب و نژاد و جنسیت و هرچیز دیگه برای هرکسی که میخواد بدون مصرف مواد زندگی کنه است و این هییییچ تبصره ای نداره.
امروز اینقدر زندگیم عوض شده که اصلا قابل تصورم نبود.
برای همه معتادان جوان که به جلسات میرن از صمیم قلب خوشحالم.

م .ن

چقدر این مافیای چند سر پرقدرت دارو راحت و بی دغدغه داره کار میکنه و شهوترانی میکنه . اصلا براش مهم نیست چه آتشی می اندازه و چه ویرانی هایی ایجاد میکنه و فقط غرق و مست پول کثیف و قدرت نمایی خودشه .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *