ترک اعتیاد دختران و هر آنچه درباره آن باید بدانید

رواج مصرف مواد مخدر در میان بانوان جوان ایرانی، اهمیت اطلاع‌رسانی درباره اعتیاد این اقشار و شیوه‌های صحیح ترک اعتیاد دختران را دو چندان کرده است.

تا یک دهه قبل اعتیاد زنان و دختران جوان در کشور ما چندان معمول نبود. اکنون این وضعیت تغییرات بزرگی کرده و اعتیاد یکی از مشکلات جامعه بانوان جوان ایران است.

آمارهای رسمی نرخ اعتیاد دختران را بسیار پایین نشان می‌دهند چنان که گویی تعمدی در ندیده گرفتن این معضل وجود دارد! بررسی‌های میدانی و مشاهدات اما از شکل گیری موجی از اعتیاد در بین دختران جوان خبر می‌دهد. این بررسی‌ها حکایت از آن دارد که آمارهای مراجعه برای ترک اعتیاد دختران به کلینیک‌ها به‌شدت رو به افزایش است.

ما در این نوشتار در پی ریشه‌یابی علل رواج اعتیاد در بین دختران ایرانی نیستیم. هدف این نوشتار بیان چکیده‌ای از روش‌های ترک اعتیاد دختران در کشور و مروری بر مزایا و معایب این روش‌ها است.

برای مشاوره رایگان ترک اعتیاد با شماره 09194085047 تماس بگیرید

ترک اعتیاد دختران با کمک پزشکان عمومی و افراد غیر متخصص

وقتی یک دختر جوان دچار مشکل اعتیاد می شود اولین گزینه ای که به ذهن او و خانواده و اطرافیانش می رسد کمک گرفتن از پزشکان عمومی است. اغلب دخترانی که امروزه در ایران دچار بیماری اعتیاد می شوند به شیشه و گل اعتیاد پیدا می‌کنند. طبعا مراجعه دختران به کلینیک ها و مراکز ترک اعتیاد برای ترک گل و ترک شیشه بیش از سایر مواد مخدر است.

دانش پزشکان عمومی معمولا در برابر بیماری اعتیاد که یک بیماری چند بعدی با جنبه‌های جسمی و روانی است، کاری از پیش نمی‌برد. اغلب آنها از پیچیدگی ترک اعتیاد دختران و خصوصا درمان اعتیاد به گل یا شیشه اطلاعات کافی ندارند.

ترک اعتیاد دختران

پزشکان عمومی تلاش می کنند وابستگی جسمی به ماده مخدر را قطع و عوارض خماری را به حداقل برسانند. کمک آنها شاید تا حدی برای برخی دختران معتاد در قطع مصرف اولیه مثمرثمر باشد.  ولی بنا به تجربه این کمک  برای پاک ماندن طولانی مدت، کافی نیست.

ترک اعتیاد دختران با کمک گرفتن از پزشکان عمومی و افراد غیر متخصصی که در زمینه بهبودی از اعتیاد تجربه‌ای نداشته باشند، اغلب جز بغرنج کردن وضعیت دختران معتاد نتیجه‌ای ندارد.

مطالب مهم و پربازدید درباره بهبودی از اعتیاد را بخوانید:

ترک اعتیاد بانوان جوان با کمک روانپزشکان و روانشناسان

گروهی از دختران مبتلا به بیماری اعتیاد برای درمان بیماری خود به روانپزشکان و روانشناسان مراجعه می‌کنند. دانش و تجربه بسیاری از روانپزشکان و روانشناسان درباره بیماری اعتیاد از اغلب پزشکان عمومی بیشتر است. ترک اعتیاد دختران فرآیندی بلندمدت است که دارو درمانی و روان‌درمانی هم بخش مهمی از آن به شمار می‌رود.

این بدان معنی نیست که تمام روانپزشکان و روانشناسان در زمینه ترک اعتیاد تخصص و تجربه کافی دارند. در یک جمع‌بندی کوتاه، مراجعه برای درمان اعتیاد به روانپزشکان و روانشناسان می‌تواند موثرتر نسبت به مراجعه به پزشکان عمومی باشد.

ترک اعتیاد دختران

ترک اعتیاد دختران در کمپ های ترک اعتیاد

مراجعه به کمپ‌های ترک اعتیاد، راهکار گروهی دیگر از دختران دچار بیماری اعتیاد برای درمان این بیماری است. این کمپ‌ها توسط بانوانی که خود به اعتیاد دچار بوده‌اند و موفق به ترک اعتیاد شده‌اند، اداره می‌شود. برخی از این مراکز تحت نظارت سازمان بهزیستی قرار دارند و تجربه نشان می دهد عملکرد آنها در ترک اعتیاد دختران موفق تر است.

مشکلی که در این کمپ ها مشاهده می شود این است که به دختران با سابقه اعتیاد پایین در کنار زنان با سابقه اعتیاد طولانی اقامت داده می شود و این همزیستی هر چند مقطعی و کوتاه مدت می تواند آسیب هایی برای دخترانی  که سابقه اعتیاد چندانی ندارند، به همراه داشته باشد.

ترک‌اعتیاد زنان و دختران با کمک انجمن معتادان گمنام (NA)

بررسی‌ها نشان می‌دهد موفق ترین روش ترک اعتیاد دختران در کشور ما حضور در جلسات انجمن معتادان گمنام است. پزشکان و روانپزشکان و روانشناسان نیز در بهبودی معتادان نقش خود را ایفا می کنند اما موفقیت NA به مراتب از آنها بیشتر است.

NA به روش‌های ترک‌فیزیکی و سم زدایی ورود نمی‌کند و تمرکز آن بیشتر بر پاک ماندن بعد از سم‌زدایی است.

جلسات حضوری انجمن معتادان گمنام در سرای محله در مناطق مختلف سراسر کشور و خانه های فرهنگ برگزار می شود. جلسات آنلاین این انجمن نیز در اپلیکیشن «فری کنفرانس» و «زوم»برگزار می‌شود. با جستجو در گوگل می توان به اطلاعات خوبی درباره این تشکل غیر دولتی و راه‌های وصل شدن به جلسات NA دست یافت.

ذکر این نکته ضروریست که شرکت جلسات انجمن معتادان گمنام رایگان است.

مطالب مهم و مرتبط را بخوانید:

انتهای مطلب

دیدگاه ها

محمد

مطلب جالبی بود. لطفا به صورت تفصیلی تر به موضوع اعتیاد زنان و دختران در ایران بپردازید چون دولت در این زمینه سکوت پیشه کرده

فروزان

دخترایی که گل می‌کشن اصلا قبول ندارن اعتیاد دارن. تو دانشگاه ما چند نفرن که گل می‌کشن. دخترای سانتی مانتال و تر و تمیزی هم هستن.

مجید

ذکر این نکته حساس در خصوص نیاز به جداسازی دختران درگیر برای کاهش آسیب های ناشی از هم زیستی با دیگران برخواسته از دید دقیق و واکاوانه نویسنده است و انتظار میرود که مسئولین این انجمن ها از این تحلیل دقیق در جهت کاهش اینگونه آسیب ها حداکثر استفاده را ببرند.

مهلا

جلسات NA واقعا تاثیرگذاری فوق العاده‌ای دارن اما مشکل اینجاست که خیلی تبلیغات براش صورت نمیگیره. تو این سالها درصد بالایی از دانشجوها هم گرفتار اعتیاد به گل و باقی مواد مخدر شدن و جدای از مواردی که نام بردین برای ترک اعتیاد ممکنه اشتباها به موادمخدر دیگری روی بیارن. به همین خاطر اگر معرفی جلسات NA در دانشگاه ها هم صورت بگیره خیلی بیشتر اثر گذار خواهد بود.

بانو

دخترای مملکت را به اعتیاد کشوندن تا این وضع فعلی برای همیشه ادامه داشته باشه

ناشناس

این خانومایی که سیگار میکشن تو خیابون خیلی راحت بهشون بگم دارن یا کله میرن تو چاه اعتیاد. فکر نکنید این حرفا بیخوده . هر کی معتاد شده از سیگار شروع کرده. مخصوصا مخصوصا گل نکشید چون حتما بهش معتاد میشید

عضدی

واقعیت اینکه خصوصیات رفتاری مردها با خانم ها تفاوت دارد، هر روش ترک که برای مردها کارایی دارد، ممکن است برای به اصطلاح دخترها موثر نباشد.
دختر فوق العاده وابسته به همکلامی و گفت و گو است، از خونه میخواد تا سبزی فروشی برود، شاباجی خانوم را ببینه ، حداقل یکساعت میخواد حرف بزنه، اگر طرف مقابل پا باشه ممکنه تا ظهر همپا بروند.
بنابراین ضمن اینکه این افراد نیازمند مصاحب و مخاطب هستند، کثرت نیرو در کنار هم نمی تواند نسخه مطلوب باشد( این فقط آگاهی های اجتماعی از رسانه و محاوره است) شاید روانشناسان که این نوع افراد را ویزیت می کنن ، بهتر نسخه بدهند
اما بنظر میرسد بیش از ۵ نفر خانم معتاد در کنار هم گزینه ایده آلی باشد، اما باید این مطلب را حتما با روانشناسان مرور کرد تا اطلاعات تکمیلی و عینی داشته باشند.

رستم

چقدر تلخ
چرا باید همیشه گرفتار مصلحت های غلط و ویران کننده باشیم؟

phoenix

بعضی خانم ها در استان های کرمان، سیستان بلوچستان، هرمزگان معتاد میشن به تریاک و شیره. این استان ها فرهنگ مصرف تریاک متاسفانه جا افتاده و درصد معتادای خانم زیاده. این خانم ها بدونن که در هر شهری هستن از کرمان و بم و سیرجان گرفته تا زابل و بندرعباس و حاجی آباد و … می تونن جلسات NA رو به صورت حضوری و آنلاین شرکت کنن و از اعتیاد نجات پیدا کنن. فکر نکنن این اعتیاد لعنتی یه چیزیه که نمیشه ازش رها شد. خیلی خانوما تونستن شما هم می تونید . فقط جلسات NA رو در شهر خودتون پیدا کنید . بهتون کمک میشه ترک کنید

Taraneh

من الان ۲۰ سالمه حدودا دو سال و نیمه مصرف کننده ام و دوبار ک خیلی کوتاه مدت بود تونستم کنار بزارم و خب هیچکس نیست که کمکم کنه مادر ک ندارم پدرمم ک خودش درگیر خانواده خودشه تنهام و تو این تهران لعنتی گم کردم خودمو نمیدونم از کجا چجوری دوباره سالم شم زندگی کردنو فراموش کردم و خیلی اوضاع دیگع پول ندارم هیچی ک کلینیک برم اخه خیلی هزینش بالاس برام‌ گمپ هم ک میدونم بحران های بعدش بده برام مثل خوابگه زنان اسیب دیده شوش باید باشع گمونم ای کاش جایی بود ک حداقل ادم با رده سنی خودش میتونست پاک شع و البته احساساتشو در میون بزاره

مسعود

سلام ترانه
تو می تونی به کمک انجمن na پاک بمونی. حتما برو توی گوگل سرچ کن و جلسات آنلاین معتادان گمنام (na) رو سرچ کن و وصل شو به جلسات. جلسات رایگانه و هیچ پولی لازم نیست بدی. کمک میشه پاک شی و مهمتر این که پاک بمونی.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *