ترک اعتیاد با دارو ؛ اظهارات جنجالی که معتادان را گمراه می‌کند

یک پزشک بیان کرده است که 60 درصد معتادان باید از روش ترک اعتیاد با دارو استفاده کنند و فقط 5 درصد معتادان بدون داور قادر به درمان اعتیاد خود هستند.

به گزارش ترک باما ، بحث بر سر روش‌های ترک اعتیاد بین پزشکان ، روانپزشکان، روانشناسان و مددیاران همچنان ادامه دارد. برخی پزشکان به دارو درمانی برای ترک اعتیاد به شدت معتقدند و این در حالیست که ترک اعتیاد با دارو در نظر مددیارانی که به روش‌های پرهیز – مدار باور دارند، چندان اهمیتی ندارد.

بزرگترین و شناخته شده ترین سازمان مردم نهاد فعال در زمینه بهبودی از بیماری اعتیاد در ایران یعنی انجمن معتادان گمنام(NA) به صراحت اعلام کرده است که در زمینه سم زدایی نظری ندارد و ترک اعتیاد با دارو را تایید یا رد نمی کند. . بر این اساس معتادان خواستار بهبودی می توانند صرفا با تمایل به قطع مصرف و بدون در نظر گرفتن این که با دارو ترک کرده می کنند یا ترک کرده اند یا بدون دارو ، در جلسات این انجمن شرکت کنند.

برای مشاوره رایگان ترک اعتیاد با شماره 09194085047 تماس بگیرید

ترک اعتیاد با دارو چقدر موفق است؟

با این حال از نظر برخی پزشکان دارودرمانی بخش مهمی از بهبودی اعتیاد است. به باور آنها می توان از داروها برای کمک به افراد برای مدیریت وسوسه های مصرف و علائم خماری و همچنین کاهش خطر عود و لغزش استفاده کرد. همچنین بعضی پزشکان معتقدند دارودرمانی می‌تواند ساختار و پشتیبانی را برای کسانی که در حال بهبودی هستند فراهم کند و به آنها کمک کند تا در مسیر برنامه درمانی خود باقی بمانند.

با این حال شکی نیست که همه معتادان برای رسیدن به پاکی طولانی مدت به ترک اعتیاد با دارو نیازی ندارند. بسیاری از معتادان روش ترک اعتیاد با داروهای بسیار مشهور و مورد قبول پزشکان را امتحان کرده و نتیجه ای نگرفته اند پس نمی توان گفت ترک با دارو همیشه موفق است. موفقیت درمان‌های مبتنی بر پرهیز(درمان های غیر دارویی) مانند رفتار درمانی شناختی (CBT)، رفتار درمانی دیالکتیکی (DBT) و گروه درمانی هایی که در انجمن های 12 قدمی همچون NA مرسوم است در کمک به ترک مواد بدون اتکا به دارو یا سایر اشکال مداخله دارویی، ثابت شده‌ است.

مطالب مهم را بخوانید:

داروی ترک شیشه

این درمان‌ها بر آموزش مهارت‌های مقابله‌ای تمرکز می‌کنند که به معتادان کمک می‌کند تا بهتر با محرک‌هایی که می‌توانند آنها را دوباره به سمت سوء مصرف مواد سوق دهند – مانند استرس یا احساسات منفی- مقابله کنند و به جای فرار و پناه بردن به مواد مخدر یا الکل در هنگام استرس، ترس، وسوسه، ناامیدی، مشکلات زندگی، از دست دادن روحیه، احساس خستگی و لذتجویی از رفتارهای ناسالم ، به سوی رفتارهای سالم‌تر و پذیرش خود و واقعیت های زندگی حرکت کنند. در نهایت، اینکه آیا فردی ترک اعتیاد با دارو را انتخاب می کند تا حد زیادی به ترجیحات شخصی بستگی دارد.

اظهارات جنجالی یک پزشک

اخیرا یکی از پزشکان متخصص در ترک اعتیاد با اظهاراتی عجیب مدعی شده است که بر اساس آمار موجود، ۶۰درصد مصرف‌کنندگان مواد، لازم است به منظور ترک، به مدت بیش از یک سال دارو مصرف کنند و تنها ۵درصد از معتادان می‌توانند بدون مصرف داروی مخدر، درمان شوند.

این اظهارات با مشاهدات و تجربیات موفق فراوانی که درباره ترک اعتیاد بدون دارو وجود دارد به شدت در تضاد است و نمی تواند درست و دقیق باشد.

برای مشاوره رایگان ترک اعتیاد با شماره 09194085047 تماس بگیرید

وی که در یک مرکز درمانگاهی اعتیاد در استان های غربی کشور مسئولیت دارد در گفتگو با خبرگزاری ایسنا این ادعا را مطرح کرده است. البته اظهارات او تنها به ترک اعتیاد به دارو نپرداخته و مسائل دیگری را نیز مطرح کرده که بسیار درست است. مثلا او عنوان کرده است که اگر فرد معتاد، تحت درمان قرار گیرد ولی اجتماعی شدن او فراموش شود، توسط جامعه طرد شده و بیماری او عود پیدا می‌کند.

این پزشک در خصوص اینکه چرا برخی مصرف‌کنندگان مواد، درمان نمی‌شوند یا پس از درمان، دوباره به سمت مصرف بازمی‌گردند، اظهار کرد: در چنین مواردی، یا بیماری زمینه‌ای فرد مصرف‌کننده، درمان نشده و یا به اجتماعی شدن فرد، توجه نشده است.

باید به صراحت گفت اظهارات او درباره این که درصد قابل توجهی از معتادان برای موفقیت در ترک اعتیاد به دارو نیاز دارند قطعا درست و دقیق نیست و این اظهارات برای معتادان خواهان بهبودی گمراه کننده است. تجربه معتادانی که سالهای طولانی پاکی از مواد را تجربه کرده اند نشان می دهد دارو نقش چندانی در بهبودی آنها نداشته و در عوض شرکت مرتب در جلسات NA توانسته است به آنها در حفظ پاکی به مدت طولانی کمک کند.

مطالب پربازدید را بخوانید:

انتهای مطلب

دیدگاه ها

نجمه

یه نظریه ای در مورد اعتیاد به مواد مخدر هست به اسم نظریه انگیزشی-حساسیت براساس. این نظریه اعتیاد به مواد مخدر توسط ترکیبی از عوامل محیطی و بیولوژیکی ایجاد می شه. مصرف مواد به دلیل افزایش حساسیت به انگیزه‌ها، مانند لذت ناشی از مصرف مواد، و کاهش حساسیت به تنبیه یا پیامدهای منفی ایجاد می‌شه. این نظریه نشون می‌ده افرادی که حساسیت بیشتری نسبت به پاداش دارند، خطر بیشتری برای ابتلا به اعتیاد به مواد مخدر هم دارن. تئوری انگیزشی-حساسیت نشون میده که اعتیاد به مواد مخدر یک وضعیت مزمنه و ممکنه افراد برای دستیابی به بهبودی نیاز به حمایت و درمان داشته باشند.

ناشناس

چه مزخرفاتی گفته این پزشک

ناشناس

این آقای دکتر رو به من معرفی کنید تا ببرم با چشم خودش ببینه از 100 تا معتادی که می شناسم و ترک طولانی مدت بالای 5 سال دارن هییییییچکدوم بعد از قطع مصرف هیچ دارویی مصرف نکردن. بهتره ایشون دانش طبابتشو در یک حوزه دیگه به کار بندازه و بیخود در مورد برای بهبودی معتادا شرط و شروط از خودش درنیاره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *