ترک اعتیاد افراد میانسال چه تفاوتی با جوان‌ها دارد؟

ترک اعتیاد افراد میانسال شرایط خاص خود را دارد و با ترک اعتیاد افراد جوان متفاوت است. این تفاوت در مراکز درمان اعتیاد اقامتی کشور در نظر گرفته نمی‌شود.

بر اساس آمارهای ستاد مبارزه با مواد مخدر میانگین سنی معتادان کشور حدود 24 سال است. در واقع طبق آمارهای ستاد مبارزه با مواد مخدر اغلب معتادان ایران را جوانان زیر 30 سال تشکیل می‌دهند. مشاهدات میدانی نشان می‌دهد این آمار از دقت و صحت لازم برخوردار نیست.

در آمار اعلام شده ستاد توسط مبارزه با مواد مخدر، افراد میانسال نسبت به جوانان رقم قابل توجهی نیستند. سیاست‌گذاران بخش درمان اعتیاد نیز با استناد به همین آمار به ترک اعتیاد افراد میانسال نگاه ویژه‌ای نداشته‌اند. البته همین بی‌توجهی به ترک اعتیاد سالمندان نیز دیده می‌شود.

مطالب پربازدید را بخوانید:

به نظر می‌رسد آمار مذکور از بررسی ترکیب سنی مراجعان به مراکز ترک اعتیاد به دست آمده باشد. این درست است که افرادی که در کمپ‌ها و مراکز ترک اعتیاد حضور می‌یابند معتادان 20 تا 40 ساله هستند. اما واقعیت این است که بسیاری از معتادان 40 تا 55 ساله برای ترک اعتیاد به کمپ‌ها مراجعه نمی‌کنند.

برای مشاوره رایگان درباره ترک اعتیاد افراد سالمند

با شماره 09194085047 تماس بگیرید

این افراد میانسال به شمار می‌آیند و بخش قابل توجهی از معتادان کشور را تشکیل می‌دهند. این عده از معتادان اغلب به مخدرهای سنتی مثل تریاک و شیره اعتیاد دارند. تمایل به ترک اعتیاد در این افراد نسبت به جوانان کمتر است.

شرایط کمپ‌ها برای ترک اعتیاد افراد میانسال مناسب نیست

بسیاری از معتادان میانسال شغل و مهارت تثبیت شده‌ای دارند. برخی از آنها صاحب کسب و کار شخصی خود هستند. بعضی دیگر نیز کارگران ماهر صنعتی، رانندگان ماشین‌های سنگین یا مدیران نخبه جامعه به شمار می‌آیند. به همین علت برای تامین هزینه‌های مواد مخدر خود با مشکل اساسی روبرو نیستند.

به هر حال عده‌ای از همین افراد نیز تمایل به ترک اعتیاد دارند. اما ترجیح می‌دهند این کار را به تنهایی و بدون کمک گرفتن از مراکز ترک اعتیاد انجام دهند.

بنابراین افراد میانسال 45 تا 55 ساله قطعا بخش قابل توجهی از معتادان را به خود اختصاص می‌دهند. اما بسیاری از آنها کمپ‌ها را محیط مناسبی برای ترک اعتیاد نمی‌دانند.عدم مراجعه بخشی از این افراد به کمپ‌ها به دلیل رعایت نشدن شرایط خاص ترک اعتیاد افراد میانسال در کمپ‌ها است.

هر چه سن افراد بیشتر باشد نگرانی‌ها و ملاحظات آنها برای ترک اعتیاد بیشتر است. به همین نسبت بی‌میلی آنها به استفاده از خدمات مراکز اقامتی ترک اعتیاد و کمپ‌های کنونی هم بیشتر است.

معتادان میانسال 45 تا 55 ساله روی خوشی به این که برای ترک اعتیاد چند هفته در میان معتادان جوان 20 تا 35 ساله حضور پیدا کنند، نشان نمی‌دهند. روشن است که معتادان جوان‌تر دنیای ذهنی بسیار متفاوتی از آنها دارند. معتادان میانسال حتی ادبیاتی را که معتادان جوان امروزی با آن صحبت می کنند، ناخوشایند و بی ادبانه می‌دانند.

ضرورت تفکیک مراکز ترک اعتیاد سالمندان و میانسالان از جوانان

آمارها نشان می‌دهد جمعیت ایران با سرعت رو به میانسالی و سالمندی می‌رود. به نظر می‌رسد خواه ناخواه بخشی از سالمندان در سال‌های آینده را معتادان مُسن تشکیل خواهند داد. از این رو، تفاوت قائل شدن بین شرایط ترک اعتیاد افراد میانسال و سالمند با افراد جوان ضروری است.

تفاوت کلیدی بین ترک اعتیاد افراد میانسال با جوانان، در نیاز میانسالان به محیط آرام و بی تنش است. دوره جوانی ذاتا با برخی هیجانات در هم تنیده است. محیطی که یک جوان معتاد در آن اعتیاد خود را ترک می‌کند نیز از این هیجانات و تنش‌ها تاثیر می‌پذیرد. برای میانسالان و سالمندانی که قصد ترک اعتیاد دارند، چنین تنش‌ها و هیجاناتی غیرقابل تحمل است.

تفاوت تغذیه و بهداشت روانی معتادان میانسال و سالمند از معتادان جوان

جدا از محیط آرام، شرایط تغذیه نیز برای ترک اعتیاد افراد میانسال و سالمند با افراد جوان تفاوت‌های اساسی دارد. جوانان معتاد غالبا در کمپ‌ها نیازی به پرهیز قضایی خاصی ندارند اما بیشتر افراد میانسال و سالمند معتاد دارای بیماری‌هایی همچون فشار خون و دیابت هستند و باید رژیم غذایی متفاوتی از جوانان داشته باشند. سایر مشکلات بهداشتی همچون مشکلان دهان و دندان نیز در معتادان میانسال و سالمند بیشتر است. از این رو لازم است این مشکلات نیز در نوع تغذیه معتادان میانسال و سالمند در مراکز درمان اعتیاد مورد توجه قرار گیرد.

برای مشاوره رایگان درباره ترک اعتیاد افراد سالمند

با شماره 09194085047 تماس بگیرید

مراقبت‌های مرتبط با بهداشت روانی نیز برای این گروه از معتادان با همتایان جوان خود متفاوت است. بسیاری از جوانانی که در مراکز ترک اعتیاد حضور می‌یابند فاقد همسر و فرزند هستند. این درحالیست که تقریبا تمام میانسالان متقاضی ترک اعتیاد دارای همسر و فرزند هستند و سه هفته حضور در مراکز اقامتی درمان اعتیاد برای آنها بسیار تحمل ناپذیرتر از جوانان است.

در حال حاضر بر اساس خبرهای منتشر شده توسط ستاد مبارزه با مواد مخدر تنها یکی از مراکز درمان اعتیاد ماده 16 – مراکز نگهداری از معتادان متجاهر – در تهران به معتادان سالمند بالای 65 سال اختصاص یافته است. این مرکز قطعا محل مناسبی برای معتادان میانسال و سالمندی که در این گزارش به آنها اشاره شد، نیست و لازم است در این زمینه تمهیداتی توسط متولیان حوزه درمان اعتیاد کشور اندیشیده شود.

انتهای مطلب

دیدگاه ها

حسام

به چه نکات ریزی اشاره کرده بودید عالی بود👌

محمد

خیلی تفاوتای دیگه هم هست بین ترک اعتیاد میانسلان و جوانان

ناشناس

مطالبتون عالیه

علی

انشالله کسی گرفتار این هیولا نشه

فاطمه حیدری سپهر

از لطفتون ممنونم که به افرادی که به کمک وهمفکری نیاز دارند یاری و کمک میرسانید و به بهبود آنها در جهت کمک به جامعه همیاری می‌نمایید

ناشناس

بسیار کاربردی و مفید بود.

علیرضا

به نکات قابل توجهی اشاره کردید و این سوال پیش اومد برام که برای ترک اعتیاد نوجوانان چکار میکنند؟
در یک مطلب دیگری گفته بودید که امار مصرف مواد مخدر به سن ۱۲ سال رسیده که البته با آمار دولتی یکسان نیست، ایا برای نوجوانان هم کمپ ترک اعتیاد وجود داره؟ ایا شرایط مناسبی دارن؟

شقایق

خیلی عالیو تا جایی که من دیدم تا حالا کسی به این تفاوت اشاره نکرده در صورتی که باید تفاوت بذارن . معتاد میانسال وسط معتادای جوون اذیت میشه

ناشناس

خسته نباشید تو دوره ترک اعتیاد سالمندا میشه بهشون دارو داد؟

تارا

بابای من تو کمپ کنار جوونا ترک داده شد خیلی اذیت شده یود و البته اونارم اذیت کرده بود واقعا باید برای ترک اعتیاد سالمندا یه کمپای خاصی باشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *