ترک اعتیاد ارزان تا چه اندازه حقیقت دارد؟

بسیاری از معتادان از هزینه‌های مالی سنگین ترک اعتیاد شکایت دارند و به دنبال ترک اعتیاد ارزان هستند. این خواسته که هزینه‌های مالی ترک اعتیاد منصفانه باشد، یک درخواست منطقی است.

برای درک این نکته که ترک اعتیاد ارزان تا چه اندازه واقعیت دارد باید به این نکته توجه کرد که اعتیاد یک بیماری مهلک است. فرآیند رهایی از این بیماری کشنده هرچقدر ارزان انجام شود، باز هم هزینه‌هایی دارد که نمی‌توان از آنها چشم‌پوشی کرد.

مطالب مهم دیگر درباره ترک اعتیاد را در مجله بهبودی مطالعه کنید.

ترک اعتیاد ارزان یا سم زدایی ارزان؟

در ابتدا باید دانست اغلب معتادان ترک اعتیادشان را صرفا قطع مصرف مواد مخدر و سم زدایی می‌دانند. این تلقی از ترک اعتیاد موجب می‌شود هر کلینیک یا مرکز درمان اعتیاد یا کمپی که سم‌زدایی را با قیمت کمتری انجام دهد، از نظر آنها همان موسسه‌ای باشد که ترک‌ ارزان اعتیاد را برایشان به ارمغان آورده است.

پر واضح است که سم زدایی و قطع مصرف مواد مخدر، مرحله بسیار مهمی در بهبودی از اعتیاد به شمار می‌رود. اما انجام این مرحله با کم‌ترین هزینه مالی، معنای دقیقی از ترک‌اعتیاد ارزان به دست نمی‌دهد.

علت این امر را باید در چند وجهی بودن بیماری اعتیاد جستجو کرد. بیماری اعتیاد نه تنها یک بیماری جسمی بلکه یک بیماری روانی و روحی است که بهبودی از آن تنها با قطع مصرف مواد و قطع وابستگی جسمی به مواد مخدر حاصل نمی‌شود.

اگر ترک‌اعتیاد ارزان را به معنای سم زدایی ارزان بدانیم، جنبه‌های روانی و روحی بیماری اعتیاد و هزینه‌های درمان آن را ندیده گرفته‌ایم.

بنابراین لازم است معتادان خواستار بهبودی در هنگام انتخاب مرکز درمانی، کلینیک، مشاور یا پزشک معالج به این نکته دقت کنند اگر به آنها خدماتی تحت عنوان ترک ارزان اعتیاد وعده داده می‌شود، این خدمات دقیقا شامل چه جزئیاتی است؟

ترک اعتیاد ارزان

ناگفته هایی درباره ترک ارزان

آگاهی از جزئیاتی که قرار است به عنوان خدمات ترک اعتیاد به معتادان خواستار بهبودی ارائه شود، حق انتخاب آنها را دقیق‌تر می‌کند.

خدمتی که در بسیاری از مراکز اقامتی یا به بیان دیگر کمپ‌های ترک اعتیاد به معتادان خواستار بهبودی ارائه می‌شود، صرفا سم‌زدایی است. این سم زدایی نیز از روش قرنطینه دست جمعی و قطع مصرف یکباره انجام می شود.

به بیان روشن تر، در این روش معتاد در یک اتاق یا سالن، به تنهایی یا به همراه معتادان دیگر قرنطینه – و در واقع به نوعی زندانی – می‌شود تا در مدت زمان مشخص – معمولا یک هفته – از نظر جسمی، وابستگی شدید به مواد مخدر را قطع کند.

معتادان به این روش سم زدایی اصطلاحا ترک یابویی می‌گویند! بدیهی است که سم زدایی به این روش هزینه چندانی ندارد. به کار بردن اصطلاح ترک اعتیاد ارزان یا ترک در کمپ ارزان برای ترک یابویی یا چیزی شبیه آن کاملا فریب انگیز است.

چنانچه تجربه هزاران معتادی که در کمپ ها دوره سم زدایی خود را طی کرده‌اند بشنوید به این نتیجه می‌رسید که اگر خدمات جانبی همچون تغذیه یا مشاوره یا ویزیت پزشک در کنار آن به معتاد خواستار بهبودی داده نشود، ارزان بودن قرنطینه معتاد در یک سالن، مزیت و امتیاز خاصی به شمار نمی‌آید.

قالب کردن ترک یابویی به اسم ترک ارزان !

بر این اساس، چنانچه مرکز درمان اعتیاد یا مشاور یا پزشک مدعی ارائه خدمات ترک‌اعتیاد ارزان بود، بد نیست امکان تبلیغاتی و فریب انگیز بودن این شعار را در نظر بگیرید.

متاسفانه باید گفت بسیاری از مدعیان ترک ارزان خصوصا در کمپ ها و خانه های بهبودی در واقع ترک یابویی همراه با اعمال شاقه را به نام ترک ارزان یا کمپ ارزان به معتادان خواستار بهبودی قالب می‌کنند!

توصیه اکید گروه مشاوران ترک باما به معتادان خواستار بهبودی این است که قبل از آغاز فرآیند درمان اعتیاد با یک مرکز درمانی یا کمپ آغاز کنید از کم و کیف و جزئیات خدماتی که به شما ارائه می‌شود مطلع شوید و تا زمانی که از کیفیت این خدمات به اطمینان معقولی نرسیدید امر مهمی همچون درمان اعتیاد را – صرفا با ادعای ارزان بودن خدمات – به آن مرکز یا کمپ نسپارید.

انتهای مطلب

دیدگاه ها

ARMIN ASADI

مقاله بسیار ارزشمندی بود. درود بر شما. البته امروزه قطع مصرف بصورت سقوط آزاد در گفتار منسوخ شده اما بسیاری از این به اصطلاح مدعیان در نهایت از روی نداشتن علم مربوطه به این روش چنگ میزنند.

فرزاد

این که ترک اعتیاد در کمپ‌ها همون ترک یابوییه رو درست گفته. فقط هر کی اومده ترک کنه رو میریزن تو یه اتاق و ول می‌کنن به امان خدا. حتی غذای درست وحسابی هم نمیدن.

محمدی

نکات جالبی رو ارائه کردید که غالبا معتادا ازش اطلاعی ندارن

phoenix

تشکر از لطف شما

احمد

چقدر این مطلب صادقانه و دردناک بود پس باید چیکار کنیم برای مایی که فقط میتونیم ترک اعتیاد ارزان رو انتخاب کنیم؟؟؟؟ راه حلتون چیه؟

مهدی

خیلی جالب بود و مفید . ممنون از اطلاعات مفیدتون .

R

با تشکر عالی بود

ناشناس

من ۲۹ تا کمپ رفتم همه شون یه قیمت همه شونم افتضاح . کمپ ارزان همه از دم گداخونه

ناشناس

سلام ببخشید شما کمپ ترک اعتیاد مناسب قیمت سراغ دارید که خدماتشون هم مناسب باشه ؟ اگر میشه به من معرفی کنید اولین باره میخوام ترک کنم ولی اصلا نمیخوام اذیت شم تو دوره خماریم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *