ترک اعتیاد آسان برای معتادان به چه معنی است؟

ترک اعتیاد آسان آرزوی میلیون ها معتاد خواستار بهبودی در سراسر جهان است و اغلب معتادان این مفهوم را به معنای خماری نکشیدن بعد از قطع مصرف می‌دانند.

صحبت با معتادان و شنیدن نقطه نظرهای آنها درباره ترک نشان می‌دهد، درک اغلب معتادان از ترک اعتیاد آسان چیزی جز خمار نشدن بعد از قطع مصرف نیست.

صد البته که خماری نکشیدن و تحمل نکردن عوارض قطع مصرف هم راهکارهایی دارد و تا حدی امکان پذیر است. اما خماری نکشیدن را نمی‌توان ترک‌اعتیاد آسان دانست.

می‌دانیم بسیاری از معتادان قطع مصرف مواد مخدر با کمترین درد و خماری را تجربه کرده‌اند اما بعد از مدتی به چرخه اعتیاد بازگشته‌اند. پس ترک‌اعتیاد آسان واقعی باید به صورتی باشد که به عود بیماری اعتیاد و بازگشت معتادان به چرخه اعتیاد منتهی نشود.

اعتیاد به مواد مخدر یک بیماری چند وجهی و پیچیده است. هر کس به اعتیاد مبتلا شود در نهایت با مشکلات متعدد جسمی، روانی، اجتماعی و … دچار خواهد شد. برای هر معتاد، دیر یا زود، روزی فرا می‌رسد که احساس می کند اعتیاد برای وی مشکل ساز شده و هر روز نیز بر ابعاد این مسائل افزوده می‌شود.

به احتمال فراوان از همان روز تلاش فرد معتاد برای رهایی از معضلی که به آن دچار شده، آغاز می‌شود. موضوع وقتی بغرنج‌تر می‌شود که اغلب معتادان به دنبال راهی برای ترک اعتیاد آسان می‌گردند. اما این تلاش برای بسیاری از معتادان به دلیل نداشتن درک و تعریف صحیح از مفهوم ترک اعتیاد، ناکام می‌ماند.

ترک اعتیاد آسان

اصولا ترک اعتیاد آسان داریم یا نداریم؟!

اگر شما هم با بیماری اعتیاد دست به گریبان شده باشید یقینا بارها و بارها تصمیم به ترک اعتیادتان گرفته‌اید. بعد از این تصمیم طبیعی‌ترین کار این است که آسان‌ترین راه برای دستیابی به این هدف جستجو کنید.

این جستجو معمولا به جای هدایت معتادان به مسیر صحیح بهبودی آنها را گمراه و سردرگم می‌کند. علت گمراه شدن معتادان این است که روش‌های متنوعی برای رهایی از اعتیاد از سوی افراد، پزشکان ، کلینیک‌ها و … به آنها پیشنهاد می‌شود.

تقریبا تمام ارائه دهندگان روش‌های ترک خصوصا کسانی که کسب وکاری مرتبط با ترک اعتیاد دارند و از این راه کسب درآمد می‌کنند، مدعی هستند روش آنها برای ترک، نخستین، موفق‌ترین ، آسان‌ترین و بهترین است!

اگر این شعارها حقیقت داشته باشند معتادان خواستار بهبودی باید به راحتی موفق به ترک شوند. واقعیت این است که ترک‌اعتیاد آسان به شکلی که امروزه مطرح می‌شود ، نوعی نمایش تبلیغاتی است.

اگر تعریف صحیحی از بیماری اعتیاد داشته باشید و واقعیت‌ها و تجربه‌ها و مستنداتی را که درباره این بیماری در اختیار شماست – خصوصا تجربیات خودتان را – بررسی کنید، متوجه می‌شوید که متوقف کردن این بیماری و گام برداشتن در مسیر بهبودی کار آسانی نیست.

تصمیم به قطع مصرف، بدون برنامه و آگاهی، نتیجه‌ای جز افتادن در دام تبلیغات ترک اعتیاد آسان ندارد.

البته اما این بدان معنی نیست که ترک اعتیاد امکان ناپذیر است. باید دانست می‌توان فرآیند بهبودی از اعتیاد را گام به گام پیش برد و آسان سازی کرد. به حدی که هر معتاد خواستار بهبودی با کمترین درد، هزینه و زمان موفق به قطع مصرف و طی کردن مسیر بهبودی شود.

آسان سازی ترک اعتیاد چگونه امکان پذیر است؟

اولین گام برای آسان سازی ترک اعتیاد، درک درست و تعریف صحیح بیماری اعتیاد است. منظور از تعریف درست بیماری اعتیاد، رسیدن به یک تعریف دقیق و علمی از بیماری اعتیاد نیست. بلکه بیش از هر چیز دیگر، تک بُعدی ندیدن این بیماری است.

اغلب معتادان تصور می‌کنند اعتیاد آنها صرفا نوعی وابستگی جسمی به نوع خاصی از مواد مخدر است.

این درحالیست که از نظر معتادانی که قطع مصرف طی سال های متمادی را تجربه کرده‌اند و همچنین از دیدگاه روانپزشکان و روانشناسانی که به صورت تخصصی در زمینه درمان معتادان کار کرده‌اند، بیماری اعتیاد یک بیماری جسمی، روانی ، روحی و عاطفی است.

پس اگر خواستار آسان شدن فرایند ترک اعتیاد هستید باید در گام اول اعتیادتان را یک مشکل چند وجهی ببینید و با آن به درستی مواجه شوید.

توصیه ما به شما این است که در همین اولین گام از این تصور که ترک آسان اعتیاد به معنی خماری نکشیدن بعد از قطع مصرف است، دست بکشید.

باز هم تاکید می‌کنیم با استفاده از راهکارهای تجربه شده و کمک‌های پزشکی می‌توان خماری را کاهش داد و حتی خماری نکشید. اما این که درک ما از ترک اعتیاد آسان به همین جا ختم شود، موفقیت در بهبودی از اعتیاد را ناممکن می‌کند.

ترک اعتیاد آسان

ترک اعتیاد‌آسان بدون برنامه جامع و همه جانبه ممکن نیست

گام بعدی برای آسان شدن ترک‌اعتیاد این است که برنامه‌ای جامع برای بهبودی در مورد ابعاد مختلف اعم از جسمی ، روانی و روحی داشته باشید. هر چه این برنامه کاربردی‌تر و ساده‌تر باشد، فرآیند ترک اعتیاد آسان‌تر می‌شود.

تجربه نشان می‌دهد اغلب معتادان برای داشتن برنامه‌ای همه جانبه برای بهبودی از اعتیاد، نیاز به کمک دارند. این کمک می تواند از برنامه ریزی برای قطع مصرف در حداقل زمان و با کمترین هزینه و خماری آغاز شود و در ادامه به برنامه‌ریزی برای بهبودی در سایر ابعاد بیماری اعتیاد منتهی شود.

معتادان می‌توانند برای برنامه بهبودی خود از سایر معتادان در حال بهبودی – که  مسیر بهبودی را با موفقیت طی کرده و قطع مصرف را برای سال های طولانی تداوم داده‌اند – و همچنین روانپزشکان و روانشناسانی که در زمینه بهبودی از اعتیاد به صورت تخصصی کار کرده‌اند کمک بگیرند.

گروه مشاوران بهبودی « ترک باما » نیز آمادگی دارند در صورت تمایل شما در این مسیر به معتادان خواستار بهبودی کمک کنند. از شما دعوت می‌کنیم برای دریافت مشاوره رایگان درخواست خود را در سایت ثبت کنید.

انتهای مطلب

دیدگاه ها

احمد رضا

من دو ساله پاکم تمام زندگیمو تغییر دادم تونستم پاکیمو نگه دارم ترک اعتیاد آسون نداریم اصلا ولی خداروشکر دیگه اسیر مواد نیستم

phoenix

تبریک میگم به شما. امیدوارم از پاکی تون به خوبی مراقبت کنید و ازش لذت ببرید.

ابراهیم

سلام من میخوام ترک کنم ولی خیلی از خماری میترسم میترسم کارمو از دست بدم پر از ترسم پر از ترسم خلاصه

phoenix

ترس از خماری در همه معتادا کم و بیش وجود داره. شما می تونید با استفاده از تجربه معتادان پاکی بالا و تخصص پزشکان درد و عوارض خماری رو کاهش بدید. اجازه ندید ترس از خماری شما رو متوقف کنه.

مهدی

واقعا تبریک میگم . خیلی مقاله ی صمیمی و تاثیر گذاری بود . امیدوارم در مسیر آگاهی ثابت قدم و موفق باشید. به نظر منم الان تعریف درستی از ترک اعتیاد آسان در جامعه ما وجود نداره.

phoenix

اغلب کسانی که دچار بیماری اعتیاد هستن واقعیت های این بیماری رو نمی دونن و نمی خوان تعهدات لازم برای بهبودی از این بیماری رو قبول کنن. اگه معتادای خواهان بهبودی تعریف درستی از ترک اعتیاد آسان پیدا کنن، بزرگترین قدم رو برای بهبودی خودشون برداشتن.

منیژه

من خیلی آسون ترک کردم ولی خیلیم آسون دوباره معتاد شدم

مرتضی

ترک اعتیاد ممکنه آسون باشه ولی نگهداری از پاکی اگر واقعا به توصیه ها گوش نکنید سخته من کسی ام که بعد از 5 سال پاکی دورباره برگشته به مصرف و روش نمیشه دیگه تو چشم خانواده اش نگاه کنه از یکی شنیده بودم وقتی پاکی رو تجربه کنی دیگخ مصرف بهت حال نمیده راست میگفت حتی ذیگه اون نئشگی هم فاز سابقو نداره برام هر وقت ترک کردین و دیدی دارید به خودتون مغرور میشید همونجا افسار خودتونو بکشید چون خیلی هارو این غرور دوباره بدیخت کرد از جمله خود من

حمیدم یک معتاد

ترک اعتیاد آسون گاهی ممکنه من بعد از ترکم اتفاقای خوب زیادی برام افتاد عاشق ورزش بودم و پدر دوستم هم اون زمان باشگاه داشت منو برد وردست خودش یکم که خودم پیدا کردم با خانومم آشنا شدم سالای اول از نظر مالی خیلی تحت فشار بودیم ولی واقعا زن همراهی بود نذاشت خیلی به من سخت بگذره با کمک خانواده خودم و خانومم یه باشگاه اجاره کردیم با هم میگردونیم
البته میدونم هه مثل من خوش شانس نیستند ولی میدونم واقعا خواستن تو این قضیه جواب میده چون عمل من خیلی سنگین بود و همه ازم قطع امیدکرده بودن حقیقت چند صباحی هم کارتون خوابی کردم ولی خداروشکر الان 9 ساله پاکی رو تجربه میکنم

قاسم

من تمام راه‌های ترک اعتیاد آسان و آسون ترین راه ترک اعتیادو از بر شدم این چند سال همشون دروغه باید خودتو برای سختی آماده کنی اینم بگمم خیلی ها میان میگن تو فقط ترک کن ما هواتو داریم همه رو الکی فرض کنید تا بعدش که کسی بهتون نگفت خرت به چند من حالتون گرفته نشه اینارو خودم دیدم که میگما باورتون نمیشه خانواده من قبل از ترک بیشتر هوامو داشتن زنم که تا دید پاک شدم اصلا نفهمیم چجوری رفت طلاقشو گرفت

ماشالاه

من فکر نمیکنم ترک اعتیاد آسون باشه چون چند ساله حتی وقت تصمیم میگیرم به ترک از نظر روحی و روانی داغون میشم علاوه بر اینکه حتی فکرشم منو تهی و پوچ میکنه باورتون نمیشه ولی من تمام شخیصت و هویتمو از مواد میگیرم وقتی میخوام به ترک فکر کنم حس میکنم من دیگه حتی آدم نیستم در این حد وابسته ام بهش یه بار یادمه عاجز شدهه بودم واقعا پامو که از دفترمون گذاشتم بیرون گفتم ترک کن دیگه لعنتی
ولی همون لحظه احساس کردم انگار یه پوسته خالی ام که هیچ کس حتی نمیبینش اعتماد به نفسم صفر بود تو اون لحظه همش موادمو کم و زیاد میکنم ولی میدونم این راهش نیست دیگه هرچیزی هم داشتم داده رفته شاید بخاطر این انگیزه ای برای ترک ندارم نمیدونم انگار تنها دلخوشیم همینه که بشینم پای بساط ولی دیگه نئشگی هامم مثل سایق نیست لعنتی
چجوری میشه بدون مواد زندگی کرد برای من خیلی ترسناکه یا همه همینن؟

قاسم

ترک اعتیاد آسون برای من خیلی دردناک بود چون در نهایت اینقدر پا رو خطی کردم و رفتم دوباره زدم که زنم گذاشت رفت الان شوهر کرده بچه من زیر دست ناپدری بزرگ میشه خیلی درد داره برام چجوری آتیش زدم به زندگی خودم و اون بدبختا زدم
کاش شوهر نکرده بود یه انگیزه‌ ای برای ترک داشتم باز دعا کنید برام

ن ب

اعتیاد همون وابستگیه من که نتونستم وابطتگیمو قطع کنم ولی مطمنم اگر یه روزی این وابستگی رو قطع کنم بعدش خیلی ادم قوی تری از امروزم میشم دارم براش همه کار میکنم به امید اینکه یه روز آزادی رو تجربه کنم

گیو

ترک اعتیاد اگر آسون بود که من تا الان هزار بار گذاشته بودمش کنار دیگه اینقدر با دوستام در مورد ترک حرف زدم خودم خجالت میکشم به ولله هفت ساله من خودمو به در و دیوار زدم ولی تو 5 ماه اول باز برمیگردم به مصرفم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *