ترک اجباری و 10 هزار تومان ناقابل برای دستگیری هر معتاد !

ترک اجباری در چند کشور از جمله ایران انجام می شود و گزارش ها حاکیست پلیس بابت دستگیری و اعزام معتادان به بازپروری مبلغی پاداش می گیرد.

به گزارش ترک با ما ، بر اساس گزارش منتشر شده در یکی از رسانه های معتبر کشور ماموران نیروی انتظامی به ازای دستگیری هر معتاد و اعزام وی به اردوگاه ها و کمپ ها برای ترک اجباری 10 هزار تومان دریافت می کنند.

سوال های فراوانی درباره ترک اجباری و دیدگاه قانون و پلیس به این موضوع پیش آمده است. سوال اصلی اینجاست ؛ طرح هایی که برای جمع آوری معتادان متجاهر – معتادان بی خانمان با ظاهر آشفته – معمولا در زمستان برگزار می شود، چه نتیجه ای دربر داشته است؟

آیا این طرح ها فقط برای این اجرا می شوند که مردم مدتی از دیدن منظره زشت معتادان در شهر خلاص شوند و بعد از مدتی دوباره آنها را بدتر از قبل در اطراف خود ببینند؟

برای مشاوره رایگان ترک اعتیاد با شماره 09194085047 تماس بگیرید

ترک اعتیاد اجباری چیست؟

ترک اعتیاد اجباری فرآیندی است که در آن فرد مبتلا به اختلال سوء مصرف مواد مخدر مجبور می شود بدون رضایت خود مصرف مواد مخدر یا الکل را متوقف کند. در ایران ترک اجباری هم از طریق پلیس با دستگیری معتادان و اعزام آنها به اردوگاه های بازپروری و هم از طریق بهزیستی و اعزام به کمپ اجباری انجام می شود.

فرآیند قانونی اعزام یک معتاد برای ترک اجباری به اردوگاه های بازپروری در کشور ما یک فرآیند سخت و پیچیده است. اگر پلیس فرد معتاد را در طرح های خود دستگیر کند این فرآیند به صورت خودکار طی می شود اما اگر خانواده ها بخواهند همسر یا فرزند معتاد خود را به ترک اجباری بفرستند باید چند بار از وی به دلیل اعتیاد شکایت کرده و بعد از جلب وی به کلانتری و تشکیل پرونده در دادسرا، رای بازپرس و قاضی را برای اعزام وی به کمپ اجباری اخذ کنند.

این نوع مداخله زمانی می‌تواند ضروری باشد که فردی آنقدر به مواد وابسته شده باشد که قادر به تصمیم‌گیری برای خود نباشد، یا به دلیل سوء مصرف مواد رفتارهای پرخطر از خود نشان دهد و به عبارت دیگر با اعتیادش برای خود و یا دیگران خطر آفرین باشد.

همچنین ترک اعتیاد اجباری می تواند به عنوان بخشی از یک برنامه درمانی کلی برای کسانی که با اعتیاد شدید دست و پنجه نرم می کنند و ممکن است پس از عود مجدد به کمک نیاز داشته باشند، استفاده شود.

مطالب مهم را بخوانید:

ترک اعتیاد اجباری

هدف اصلی ترک اجباری سم زدایی معتاد است؟

هدف اولیه ترک اعتیاد اجباری نه تنها سم زدایی بلکه تثبیت وضعیت و شرایط فرد معتاد است. این به معنای کمک به فرد برای بازیابی کنترل زندگی خود و شروع پیشرفت به سمت اهداف بلندمدت است. سم زدایی شامل حذف تمام آثار مواد مخدر از بدن است، در حالی که تثبیت بیشتر بر مدیریت علائم فیزیکی مرتبط با ترک مواد مانند اضطراب، افسردگی، بی خوابی و سایر مسائل روانی مرتبط با وابستگی متمرکز است. در این دوره زمانی مهم است که افراد از اعضای خانواده و دوستان و همچنین مشاوران حرفه ای حمایت دریافت کنند تا در این دوره انتقالی دشوار از مصرف فعال مواد مخدر دور بمانند.

در نتیجه، ترک اعتیاد اجباری اغلب اوقات می‌تواند کمک‌های بسیار مورد نیاز را زمانی که فردی به نقطه‌ای رسیده است که نمی‌تواند به تنهایی از مواد مخدر رها شود، فراهم کند. این فرآیندی بسیار دشوار و تخصصی است که همیشه باید تحت نظارت دقیق درمانگران با تجربه اعتیاد انجام شود تا خطرات احتمالی مرتبط با آن به حداقل برسد. در نهایت، این به هر فرد بستگی دارد که از طریق ترک اجباری به دنبال کمک باشد یا نه.

ترک دادن معتادان به صورت اجباری بی فایده است؟

روزنامه اعتماد در گزارشی به انتقاد از سیاست های پلیسی در حوزه درمان اعتیاد پرداخته و درباره ترک اجباری نوشته است؛ در حالیكه نیروی انتظامی به عنوان یكی از 6 دستگاه مقابله با اعتیاد، بر جمع‌آوری معتادان بی‌خانمان و انتقال‌شان به اردوگاه‌های ترك اجباری وابسته به نهادهای خاص اصرار دارد و طی روزهای گذشته هم اخباری درباره اقدامات جدید پلیس برای پاكسازی شهرها از وجود بی‌خانمان‌ها در آستانه سال نو منتشر شد، كارشناسان و فعالان عرصه درمان و حمایت اجتماعی از بیماران معتاد خیابان‌خواب، همچنان از اتلاف سرمایه ملی در روند ترك اجباری و بازپروری غیرداوطلبانه به دلیل بی‌فایده بودن این اقدامات جبری و عود چند باره معتادان دستگیر و منتقل شده به اردوگاه‌های درمان اجباری، انتقاد می‌كنند.

برای مشاوره رایگان ترک اعتیاد با شماره 09194085047 تماس بگیرید

معتاد را دستگیر کن و 10 هزار تومان بگیر

در حالی كه طبق شنیده‌ها در سال جاری بابت دستگیری و انتقال هر معتاد خیابانی به اردوگاه‌های درمان اجباری، رقمی حدود 10 هزار تومان به مامور انتظامی پرداخت می‌شود، از نیمه بهمن امسال و به دنبال پررنگ شدن احتمال تصویب اصلاحات قانون مبارزه با مواد مخدر تا پایان فعالیت مجلس یازدهم و در حالی كه از جمله اصلاحات مورد تاكید دستگاه‌های مقابله این بوده كه مدت نگهداری معتادان بی‌خانمان در اردوگاه‌های درمان اجباری تا دو سال افزایش یابد و جرم‌انگاری اعتیاد جایگزین توسعه خدمات كاهش آسیب اعتیاد شود، پیامكی هم از طرف معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه برای برخی صاحبان تلفن همراه ارسال شده با این مضمون كه «مصرف هر گونه مواد مخدر و روانگردان جرم است و بر اساس قانون، معتادانی كه نسبت به درمان خود اقدام نكنند و گواهی تحت درمان نداشته باشند، مجرم بوده و ممكن است به 6 ماه اقامت در مراكز ویژه نگهداری معتادان ملزم شوند.»

سوال این است كه با این حجم نارضایتی و تایید ناكارآمدی ترک اجباری ، چرا بر ادامه اجرای ماده 16 قانون مبارزه با مواد مخدر و كمك گرفتن از بسیج و نیروی انتظامی برای افتتاح اردوگاه‌های درمان اجباری اصرار داریم؟ استان تهران در سال 1389 حدود 1000 معتاد خیابانی داشت و این عدد در سال 96 به 15 هزار نفر و در سال 1401 به 25 هزار نفر رسید و پیش‌بینی می‌شود استان تهران در سال 1405 حدود 35 هزار معتاد خیابانی داشته باشد كه البته دلیل افزایش این تعداد هم، مهاجرت‌های بی‌رویه به مقصد استان به علت تمركز امكانات و فرصت‌های شغلی و تحصیلی در استان بوده چنان‌كه نتایج بررسی سال‌های قبل به ما نشان داد اغلب معتادان بی‌خانمان در استان تهران، مهاجر هستند.

ستاد مبارزه با مواد مخدر هم طرحی برای بازگشت بی‌خانمان‌ها به استان محل زندگی‌شان تصویب كرد ولی بومی بودن بی‌خانمان‌ها چطور و به استناد كدام اوراق هویتی باید ثابت می‌شد و در صورت اثبات، آیا تامین امنیت در حین اعزام این بی‌خانمان‌ها ممكن بود و در صورت اعزام، آیا در استان محل زندگی‌شان، جا و ظرفیت و هزینه نگهداری این افراد وجود داشت؟»

انتهای مطلب

دیدگاه ها

ناشناس

بعضی وقتا یه چیزایی میشنوه آدم تو این مملکت که باورش نمیشه 10 تومن میگیرن که چی ؟!!!!!!!

شادی

وضعیت زندگی مردم رو درست کنن کسی نمیره سمت اعتیاد آدم از رو بدبختی میره سمت این چیزا

ش ز

اون قسمت از نوشته‌اتون که نمیان طرفو ببرن تا کلی ازش شکایت نکنی دقیقا بدبختی ما بود هرچی میگفتم ما دیگه امنیت جانی نداریم گوششون بدهکار نبود

ناشناس

سلام
یعنی این کمپایی که زنگ میزنی میان معتاد رو کت بسته میبرن دارن کار غیرقانونی انجام میدن ؟

ناشناس

من هر از گاهی میام خبراتونو میخونم خیلی باحال مینویسید آدم خوشش میاد

ناشناس

من به جای 10 تومن 100 تومن میدم بیان این همسایه مارو ببرن هر شب برای ما یه داستانی درست میکنه پول شارژشم 4 ماهه نداده

عزیز

اینا اگر کارای فایده دار انجام بدن باید تعجیب کنی وگرنه که سلطان کارای بی فایده و مسخره کردنن

روح اله

واقعا معتاد باید با پای خوودش بره کمپ با ضرب و زور بره اونجا بدتر از قبل برمیگرده برادر زاده من 5 بار اجباری رفت هر 5 بار پاش نرسیده خونه موادشو زد و برگشت بار آخر خودش دیگه سرش خورد به سنگ گفت میخوام برم بخوابم ترک کنم خداروشکر 14 ماهه پاکه
خدا به همه کمک کنه پاک شن و پاک بمونن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *