اعتیاد به چای چه تفاوتی با اعتیاد به مواد مخدر دارد؟

برخی افراد وقتی سر ساعت مقرر چای ننوشند سردرد و احساس کسالت را تجربه می کنند که می‌توان آن را اعتیاد به چای نامید اما آیا این اعتیاد پیامدهای مخربی در جسم و روان بجا می گذارد؟

به گزارش ترک باما، تحقیقات گوناگونی درباره چای ،این نوشیدنی پرطرفدار، انجام شده و خواص مثبت فراوانی برای آن یافت شده است. مضرات نوشیدن چای نیز در مطالعات فراوانی به اثبات رسیده تا علاقه مندان و مخالفان چای هر یک برای طرفداری یا انتقاد خود از این نوشیدنی دست پری داشته باشند.

پرسش اینجاست که آیا می توان اعتیاد به چای را همچون اعتیاد به مخدرهایی مثل تریاک یا مواد روان گردان و توهم زا و دیگر مواد مخدر و محرک خطرناک دسته بندی کرد؟ پاسخ این پرسش قطعا منفی است چرا که بسیاری از ما به نوشیدن چای عادت داریم و هرگز علائمی را که معتادان با مصرف مواد مخدر از خود نشان می دهند چه در کوتاه مدت و چه در بلند مدت از خود نشان نمی دهیم.

با این حال مصرف چای به صورت روزانه می تواند نوعی اعتیاد به شمار آید که در صورت قطع مصرف علائمی همچون سردرد و خستگی و کلافگی و خشم و … در مصرف کننده ایجاد کند.

کلینیک دی در مطلبی به تفاوت های اعتیاد به چای با اعتیاد با دیگر مواد مخدر پرداخته و تاثیر چای را بر مغز زیر ذره بین نقد و موشکافی برده است. در ادامه خلاصه ای از این مطلب را می خوانید.

ترک اعتیاد به چای

مصرف چای و اثر آن بر سیستم پاداش مغز

محققان معتقدند که افراد غالباً چای و دیگر نوشیدنی های کافئین دار را به خاطر اجتناب از نشانه‌های منفی خستگی و تحریک‌پذیری مصرف می‌کنند، نه به این دلیل که سیستم پاداش مغز را تحریک می‌کند. چنین چیزی شباهت بیشتری به وضعیت تقویت منفی دارد که در آن مصرف مداوم ماده مخدر به واسطه تمایل به اجتناب از تأثیرات منفی انجام می‌شود. در مقایسه با تقویت منفی، احتمالاً تقویت مثبت، مدل بهتری برای اعتیاد به مواد مخدر جدی محسوب می‌شود.

تفاوت اعتیاد به چای و کافئین با دیگر مواد مخدر

تفاوت مهم و کلیدی که بین کافئین و سایر مواد مخدر اعتیادآور وجود دارد این است که مصرف مزمن کافئین، معمولاً منجر به پیامدهای منفی نمی‌شود. از این رو، کافئین به ‌عنوان ماده مخدری که مورد سوء مصرف قرار می‌گیرد، شناخته نمی‌شود.

استفاده مکرر در واقع می‌تواند منجر به تغییراتی در مغز شده و در نهایت به وابستگی جسمی بینجامد. با وجود این، مصرف آن معمولاً منجر به پیامدهای منفی چشمگیر یا پریشانی نمی‌شود. در مقابل، برای اکثر افراد، مصرف نکردن مواد مخدر منجر به پیامدهای منفی و پریشانی خواهد شد.

معتاد به چای

3 تغییر عمده در مغز با مصرف مواد مخدر

در بخش دیگری از این مطلب به تاثیر مواد مخدر بر مغز اشاره شده است. شاید برایمان سوال پیش بیاید که مصرف مکرر مواد مخدر اعتیادآور مثل کوکائین و هروئین، چه کاری با مغز انجام می‌دهد که فرد به آن‌ها معتاد می‌شود، یا مغز چگونه با مصرف مواد مخدر دچار تغییر می‌شود. این اتفاق در مورد اعتیاد به چای در مغز رخ نمی دهد یا بسیار ضعیف رخ می دهد.

سه تغییر عمده به ایجاد اعتیاد کمک می‌کند. اول تحریک مفرط و مکرر سیستم پاداش مغز باعث بی‌حس شدن پاسخ در مرکز لذت مغز یعنی هسته اکومبنس می‌شود. دوم تحریک مفرط پیوندها با سرنخ‌های وابسته به اعتیاد را نیز تقویت می‌کند. به‌ طوری‌ که چنین چیزی اشتیاق مصرف کننده را افزایش می‌دهد و قدرت بازداری در قشر پیش‌پیشانی را تضعیف می‌کند. این امر خودکنترلی را از بین می‌برد.

همانند پاداش‌های روزمره، مواد مخدر هسته‌ اکومبنس را خیلی مستقیم‌تر از حالت عادی تحریک می‌کنند. در نتیجه احساس لذت شدیدی ایجاد می‌کنند. مواد مخدر هسته اکومبنس را بیش از حد تحریک می‌کنند. بدین معنا که فعالیتی که در این ناحیه ایجاد می‌کنند، فراتر از دامنه نرمال است.

مطالب جدید و پربازدید را بخوانید:

اعتیاد به چای قدرت قضاوت و تصمیم گیری را مختل نمی کند

اعتیاد به چای نمی تواند قدرت مغز شما را کاهش دهد اما مغز هنگام مصرف انواع مواد مخدر دیگر تحت تغییرات بلند مدتی قرار می‌گیرد. فرد معتاد به مواد مخدر به عملکرد شناختی دچار خواهد شد. ممکن است آهسته‌تر از معمول پاسخ دهد یا واکنش خود را به تأخیر بیاندازد. مواد مخدر قسمت‌هایی از مغز را تغییر می‌دهند که چیزهای مهمی مثل قضاوت را کنترل می‌کند. تصمیم‌گیری، کنترل رفتار و چیزهایی مانند حافظه یا توانایی‌های یادگیری همگی تحت‌ تأثیر قرار خواهند گرفت. وقتی همه این بخش‌ها تغییر می‌کنند، مصرف کننده مواد مخدر بیشتر و بیشتر مواد مخدر مصرف می‌کند، حتی اگر این کار خطرناک باشد. این فرآیند در فرد دچار اعتیاد به چای رخ نمی دهد.

انتهای مطلب

دیدگاه ها

ناشناس

واقعا فکر نمی کردم چایی هم اعتیاد داشته باشه 🙁

محمد

عالی بود

حسن

مطلب مفیدی بود

علی

اعتیاد چای بدتره

من

یه اعتیاد هم هست که شخص معتاد دوست داره فقط زندگی کنه. خیلی توهمزاست…
اکثر آدمای دنیا هم بهش معتادن…
بیشتر سراغ از خدا بیخبرا میاد.

امیر هستم

درسته که عادت به چای، اعتیاد حساب نمیشه اما امان از روزی که چای به بدنت نرسه و سردرد و خستگی‌ای که یقه اتو میگیره و حتی بعد خوردن چای تا دو سه ساعت اون سردرد همراهته

ناشناس

اوه جیزز کرایس

ناشناس

قطعا چای و قهوه اعتیاد اوره ولی هر اعتیادی که بد نیست 😬

اکبری

👏

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *