اعتیاد به قرص دیازپام و هر آنچه درباره آن باید بدانید

مصرف خودسرانه قرص‌های آرامبخشی مثل دیازپام، معضل اعتیاد به قرص دیازپام را ایجاد می‌کند. نجات یافتن از این اعتیاد به هیچ وجه کار آسانی نیست.

داروهای خواب آور و آرامبخش جزو اقلامی هستند که مصرف خودسرانه آنها در کشور ما رایج است. متاسفانه سیستم پرتخلف توزیع دارو در کشور نیز خرید و مصرف این داروها را برای متقاضیان آسان می‌کند. ضمنا اغلب روانپزشکان نیز هنگام تجویز این دارو  هشدارهای لازم را به بیماران نمی‌دهند. هشدارهایی از قبیل این که دیازپام برای مدت محدود تجویز می‌شود و در صورت ادامه یافتن مصرف دارو بدون مشورت پزشک وابستگی و اعتیاد به قرص دیازپام در کمین بیماران خواهد بود.

ترک قرص دیازپام

تعریفی که روانپزشکان از اعتیاد ارائه می‌دهند با آنچه در عمل اعتیاد محسوب می‌شود، متفاوت است. البته روانپزشکان تعریف خود از اعتیاد را علمی و متکی به تحقیقات روش‌مند می‌دانند اما برخی پرسش ها را درباره اعتیاد به دیازپام بی پاسخ می گذارند. برای مثال برخی روانپزشکان می گویند دیازپام جزو داروهای اعتیاد آور نیست چرا که اگر مصرف آن بر اساس نسخه های تجویز شده توسط متخصص انجام شود، افزایش نمی یابد. در حالی که دارویی اعتیاد آور تلقی می شود که اثر آن به مرور زمان کاهش یافته و نیاز به مصرف دوزهای بالاتر ایجاد شود.

مطالب مهم را بخوانید:

به هر شکل آنچه معتادانی که اعتیاد خود را ترک کرده و در مسیر بهبودی از اعتیاد کوشیده اند بر آن تاکید دارند این است که دیازپام یک داروی اعتیاد آور است و خطرات و مشکلات اعتیاد به قرص دیازپام نباید به هیچ وجه توسط بیماران دست کم گرفته شود.

قرص دیازپام چیست؟

قرص دیازپام شایع ترین نوع این دارو است که به صورت قرص های 2 تا 25 میلیگرمی در بازار داروی کشور تولید می‎‌شود. این قرص آرمبخش و خواب ‌آور است و عمدتا برای رفع استرس، اضطراب و اختلالات خواب تجویز می‌شود.  این دارو اغلب توسط روانپزشکان تجویز می شود اما برخی پزشکان عمومی نیز آن را برای بیماران تجویز می کنند.

آیا قرص دیازپام ما را معتاد می کند؟

تجربه معتادان در حال بهبودی نشان داده است که قرص دیازپام اعتیاد آور است و مصرف کنندگان این قرص اگر بیش از سه هفته به مصرف آن ادامه دهند با خطر وابستگی و اعتیاد به قرص دیازپام دست به گریبان خواهند بود.

دو عمله شدن یعنی چه؟

معتادانی که مواد مخدر دیگری مثل تریاک ، شیره یا شیشه مصرف می کنند نیز برای برطرف شدن یکی از عوارض مصرف این مواد یعنی بی خوابی به دیازپام پناه می برند. این نوع اختلاط مواد مخدر و دیازپام به اعتیاد شدیدتر و اصطلاحا دو عمله شدن آنها می انجامد.

برای مشاوره رایگان ترک اعتیاد با شماره 09194085047 تماس بگیرید

علائم خماری اعتیاد به قرص دیازپام

افرادی که قرص دیازپام را به مدت یک ماه تا دو ماه مصرف کنند علائم وابستگی و اعتیاد به آن را حس خواهند کرد. بیمارانی که خودسرانه تصمیم به قطع مصرف بگیرند و ناگهان مصرف دیازپام را قطع کنند علائم خماری خواهند داشت. خماری قرص دیازپام شامل بی خوابی، بی قراری ، تعریق شبانه، افزایش فشار خون و در مواردی تشنج است.

روش سمزدایی و قطع مصرف دیازپام

روانپزشکان برای ترک اعتیاد به این قرص از داروهای جایگزین مشابه با دوز پایین تر بهره می گیرند. معتادانی که به صورت تجربی این قرص را ترک کرده اند نیز روش کاهش تدریجی مصرف و بعد قطع مصرف را بهترین روش ترک اعتیاد به قرص دیازپام می دانند.

مطالب پربازدید را بخوانید:

پارادوکس اعتیاد به قرص دیازپام چیست؟

نکته پارادوکس درباره اعتیادآور بودن قرص دیازپام این است که قرص مذکور در مراکز درمان اعتیاد به عنوان دارویی که عوارض خماری از قبیل بی خوابی را بهبود می بخشد مورد استفاده قرار می گیرد. این درحالیست که خود این قرص می تواند به مشکل و اعتیادی جدید برای معتادانی که قصد ترک اعتیاد دارند، تبدیل شود.

انتهای پیام

دیدگاه ها

پرویز

آقا میشه بدن من کلا با اعتیاد میونه‌ای نداشته باشه هر چی میخورم روم اثر نمیکنه و وابستگی نمیاره برام آخه🤦🏻‍♂️🤦🏻‍♂️🤦🏻‍♂️

رسول

من اعتیاد به شیشه داشتم و بدون دیازپام اصلا خواب نداشتم خدا به دادتون برسه اگر مثل من این مشکلو دارین

محبوبه

قبلا هم از اعتیاد دیازپام‌‌ شنیده بودم ولی دقیق نمیدونستم چجوریه مرسی عالی بود اطلاعاتون 🙏🏻

طاها

یک پیرزنی تو بیمارستان بستری بود که بنده خدا هر روز یه دیازپام میخورد، تو طول روز چرت میزد ولی شبا کاملا بیدار بود. یجوری شده بود که انگار کلا چیزی حس نمیکنه. موجود عجیبی بود، ادمی با حداقل ۸۰ سال سن هر روز یه دیازپام با دوز بالا استفاده میکرد و عوارض خاصی تو رفتارش دیده نمیشد، جز اینکه انگار رو استندبای هستش.

ناشناس

آقا از من معتاد بپرس من معتاد درحال بهبودی با ده سال پاکی با قاطعیت میگم برای امثال من حتی آسپرین بچه هم اعتیاد اوره تمام……دوستان همدرد خوب میفهمن من چی میگم…..

علی

عصاره اسطخدوس یا دمنوش اون بهترین ارامبخش و خواب اور طبیعی

سمیرا

ذهنتو آروم کنید خوابتون میبره قرص چرا آخه تمام این بیخوابی‌ها و مشکلات خواب ریشه‌اش تو. افکاره

تنخواه

اینجا هر سوراخی باشه که بشه ازش پول درآورد همه با کله میپریم توش . شرافت و اخلاق و انسانیت و فضیلت زنده بگور شدن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *