اعتیاد به شیشه و ایدز به هم ربطی دارند؟

معتادان به شیشه در معرض ابتلا به بیماری های مهلک گوناگونی هستند اما خطر ابتلا به ایدز در این افراد چقدر است و اعتیاد به شیشه و ایدز چه ربطی دارند؟

به گزارش ترک باما، اعتیاد به شیشه ارتباط مستقیمی با ایدز ندارد. در واقع مطالعات و تحقیقاتی که نشان دهد مصرف کنندگان شیشه بیشتر به ایدز مبتلا می شوند، انجام نشده است. شاید اگر چنین مطالعاتی انجام شود نتیجه آن ما را غافلگیر کند چرا که بسیاری از مصرف کنندگان شیشه رفتارهای پرخطر جنسی از خود نشان می دهند و ارتباط جنسی پرخطر یکی از راه های شایع ابتلا به ایدز است.

در ایران درصد بالایی از مجرمان مواد مخدر که کارشان به زندان کشیده می شود هم معتادان به شیشه هستند. اعتیاد به شیشه موجب رفتارهای تکانشی، پرخاشگری، توهم، سوظن شدید و خشم های جنون آسای ناگهانی می شود. فرد معتاد به شیشه تحت تاثیر این مواد و رفتارهای مذکور دست به اعمال خشونت بار می زند و گاه مرتکب جنایت می شود.

برای مشاوره تخصصی رایگان درباره ترک اعتیاد به تریاک، شیشه، متادون،
شربت تریاک و سایر مخدرها با شماره 09194085047 تماس بگیرید

به همین دلیل بسیاری از مجرمان مواد مخدر که در زندان های ایران حضور دارند سابقه مصرف شیشه را در پرونده خود می بینند. این معتادان در زندان به سایر مواد مخدر نیز آلوده می شوند و بخشی از آنها به مصرف تزریقی روی می آورند. مصرف تزریقی با سرنگ آلوده به ویروس اچ آی وی حتی برای یک بار می تواند موجب ابتلا به ایدز شود.

موضوع دیگری که درباره اعتیاد به شیشه و ایدز ناشی از آن باید گفت این که وقتی یک فرد مبتلا به ایدز ، شیشه مصرف کند، مانند هر فرد دیگری که این ماده محرک اعتیاد آور را مصرف کند، تمایل به رفتارهای جنسی در او به شدت افزایش می یابد. بنابراین هر مبتلای به ایدز می تواند با مصرف شیشه به یک بمب تبدیل شود که در اطراف خود انفجار ایدز ایجاد می کند. این فرد اگر همسر یا پارتنر داشته باشد او را مبتلا به ایدز می کند و اگر روابط  پرخطر جنسی با روسپی ها برقرار کند نیز آنها را به این بیماری مبتلا می کند.

مطالب پربازدید را بخوانید:

اچ‌آی‌وی به اعتیاد ربط دارد

سایت جمعیت تولد دوباره در مطلبی به این موضوع پرداخته و نوشته است؛ مصرف مواد از دو جهت ممکن است فرد معتاد را دچار بیماری ایدز کند: اول استفاده از سرنگ غیراستریل و آلوده به ویروس اچ آی وی در معتادانی که مصرف تزریقی دارند. اگر کسی سرنگ و سوزن مصرف‌شده‌ای از خرابه‌ها پیدا کند یا از دوستش بگیرد و با همان تزریق کند ممکن است ویروس‌ها داخل آن فعال باشند و به بدنش وارد شوند.

بنابراین معتادن تزریقی باید همیشه و برای هربار مصرف، یک سرنگ و سوزن نو استفاده کنند تا دچار ایدز و سایر بیماری های خونی نشوند. دوم گیج و بی احتیاط شدن یعنی وقتی که آدم مواد مصرف کند، نمی‌فهمد (یا برایش مهم نیست) دارد چه کارهایی می‌کند و این کارها چه خطراتی دارند. مثلا ممکن است آدم دست به آمیزش جنسی بدون کاندوم با کسی بزند که خودش دچار اچ‌آی‌وی است.

سرایت از راه تزریق چگونه اتفاق می‌افتد؟

چون اچ‌آی‌وی در خون وجود دارد هر وسیله آغشته به خون دارای ویروس اگر وارد بدن کسی شود او را به اچ‌آی‌وی دچار می‌کند. کسانی که خودسرانه تزریق می‌کنند به خصوص آنهایی که مواد را به شکل تزریقی مصرف می‌کنند اگر سرنگ و سوزنی را بیش از یکبار یا اگر چند نفر به طور مشترک از یک سرنگ و سوزن استفاده کنند امکان سرایت بیماری بیشتر است.

سرایت جنسی ‌اچ‌آی‌وی چگونه است؟

درباره ربط  اعتیاد به شیشه و ایدز این را باید دانست که چون ویروس در مایعات جنسی زن و مرد دچار اچ‌آی‌وی وجود دارد، سرایت اچ‌آی‌وی از راه آمیزش جنسی امکان دارد. حتی در یک بار تماس جنسی با آدم دچار اچ‌آی‌وی هم امکان سرایت هست و هر چه تعداد آمیزش جنسی کسی بیشتر باشد، بیشتر ممکن است دچار اچ‌آی‌وی بشود.

این ویروس هم در مایعات جنسی قبل از انزال و هم در مایع منی مردها وجود دارد بنابراین حتی اگر مردی دچار اچ‌آی‌وی آمیزش جنسی بدون انزال داخل بدن زن داشته باشد، ممکن است او را دچار اچ‌آی‌وی کند.

از نظر سرایت اچ‌آی‌وی آمیزش جنسی در مقعد (پشت) بسیار خطرناک‌تر از آمیزش از راه جلو است و به همین دلیل مردانی هم که با مردان دیگر آمیزش جنسی می‌کنند در معرض خطر ایدز قرار دارند. خطر دریافت ویروس در بین مردان همجنس‌گرای مفعول بیشتر است.

برای مشاوره تخصصی رایگان درباره ترک اعتیاد به تریاک، شیشه، متادون،
شربت تریاک و سایر مخدرها با شماره 09194085047 تماس بگیرید

انتهای مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *