اعتیاد به خرید و هر آنچه باید درباره آن بدانید

اعتیاد به خرید را می توان در بسیاری افراد به خصوص خانم ها و دخترخانم های جوان مشاهده کرد. البته در ایران وضعیت اقتصادی مردم و تورم شدید، اجازه پر و بال دادن به وسوسه خرید را نمی دهد!

به گزارش ترک باما، خرید لذتبخش است و این لذت می تواند مثل هر لذت دیگر کار دست ما بدهد! عملکرد مغز در مواجه با لذت های گوناگون از مواد مخدر گرفته تا سکس یا خرید تفاوت چندانی ندارد. سیستم پاداش مغز با خرید هم فعال می شود و گرچه این فعالیت به اندازه مواد مخدر نیست اما آنقدر هست که اعتیاد به خرید ایجاد کند. رهایی از رفتار اجباری به خرید همچون رهایی از اعتیاد به رفتارهای افراطی دیگر مثل اعتیاد به پورن ، پیچیده و نیازمند برنامه درمانی است.

مطالعات در آمریکا حکایت از آن دارد که اعتیاد به خرید که از آن تحت عناوینی همچون اختلال خرید اجباری یا خرید اجباری یاد می شود، بیش از ۱۸ میلیون بزرگسال در ایالات متحده آمریکا را تحت تأثیر قرار می دهد. این نوع رفتار اجباری به عنوان اجبار به خرج کردن پول، بدون توجه به نیاز یا امکانات مالی فرد توصیف می شود. در حالی که بسیاری از مردم از خرید به عنوان یک فعالیت برای رفع نیازهای اساسی یا سرگرمی یا یک فعالیت تفریحی لذت می برند، به عقیده بسیاری از آگاهان به مسائل روان و رفتارهای اعتیادی خرید اجباری یک اختلال سلامت روان است و می‌تواند عواقب شدیدی را برای فرد به همراه داشته باشد.

اعتیاد به خرید از نظر علمی پذیرفته شده نیست

از نظر علمی، انجمن روانپزشکی آمریکا (APA) به عنوان یکی از معتبرترین مراجع علم روانپزشکی جهان، اعتیاد به خرید را به عنوان یک اختلال مشخص به رسمیت نمی شناسد و بحث‌ و نقدهای قابل توجهی در مورد علمی بودن این اختلال وجود دارد.

بد نیست بدانید اشخاص مبتلا به این نوع اختلال ممکن است به یک محصول خاص مانند لباس یا جواهرات معتاد باشند یا ممکن است هر چیزی از مواد غذایی و لوازم آرایشی گرفته تا سهام یا املاک خریداری کنند.

این رفتار به صورتی است که شخصی که اعتیاد به خرید دارد، همان عجله ای را در خریدهای بعضا غیرضروری از خود نشان می دهد که کسی که مواد مخدر سوء مصرف می‌کند برای مصرف موادی که به آن اعتیاد دارد از خود نشان می دهد. هنگامی که مغز خرید را با این لذت یا زیاد مرتبط می کند، فردی که اعتیاد به خرید دارد سعی می کند بارها و بارها آن را بازسازی کند.

زنان بیشتر به این اعتیاد مبتلا می شوند

اطلاعات کمی در مورد این اعتیاد وجود دارد. پژوهش ترکیبی است، با برخی از مطالعات نشان می دهد که زنان بیشتر از مردان به این اعتیاد مبتلا می شوند. تحقیقات دیگر نشان داده است که مردان و زنان در معرض خطر یکسانی برای ابتلا به این اختلال هستند.

برخی از مطالعات نشان می دهد که میانگین سنی افراد مبتلا به اعتیاد به خرید ۳۰ سال است. مطالعات دیگر نشان می دهد که این اتفاق بین ۱۸ تا ۲۰ سالگی رخ می دهد، زمانی که افراد می توانند اعتبار خود را ایجاد کنند. با این حال، هنوز تحقیقات بیشتری باید انجام شود.

علائمی که نشان می دهد شما معتاد به خرید شده اید!

اشخاصی که اعتیاد به خرید دارند معمولا خود را ثروتمند و موفق نشان می دهند، در حالی که در واقعیت بسیاری از این افراد به زمین و زمان بدهکار هستند! فردی که معتاد به خرید کردن است با علائم ذیل قابل شناسایی است:

  • در خرید روزانه یا هفتگی وسواس داشته باشد
  • برای رهایی از اضطراب و استرس خرید کند
  • بعد از خرید تا دقایق و یا ساعاتی احساس سرخوشی یا هیجان شدید کند
  • لوازم و کالاهای غیر ضروری بخرد یا اقلامی را بخرد که از آنها استفاده نمی کند
  • کالاهایی را از فروشگاه ها بدزدد
  • به صورت مکرر بعد از خرید احساس پشیمانی کند
  • همیشه بدهکار و در مدیریت منابع مالی خود ناتوان باشد
  • تلاش می کند خریدهای خود را کم کند اما شکست می خورد

بیشتر بخوانید:

درمانی برای اعتیاد به خرید وجود دارد؟

رهایی از اعتیاد به‌خرید می تواند بسیار دشوار باشد، زیرا خرید کردن بخشی عادی از زندگی روزمره است. همه باید به طور منظم غذا و چیزهایی مانند لباس، محصولات شخصی و خودرو را هر از گاهی خریداری کنند. اما صرفاً توقف خرید نمی تواند اعتیاد به خرید را درمان کند. بسته به شدت اعتیاد به خرید، خریدار اجباری ممکن است نیاز به “قطع” جریان نقدی داشته باشد.

ممکن است لازم باشد شخص دیگری مسئول امور مالی آنها باشد. در موارد نادر، فردی که اعتیاد به خرید دارد ممکن است نیاز داشته باشد که در یک برنامه اعتیاد بستری مراجعه کند.

اغلب، اعتیاد به خرید را می توان با رفتار درمانی و مشاوره فردی درمان کرد. فرد مبتلا به اعتیاد به خرید باید کنترل تکانه را ایجاد کند و همچنین یاد بگیرد که محرک ها را شناسایی کند.

در بسیاری از موارد، معتاد شدن به خرید ممکن است ناشی از مسائل عاطفی عمیق تر یا شرایط سلامت روان باشد. اگر ناشی از افسردگی یا سایر مشکلات سلامت روان باشد، دارو ممکن است کمک کند. یک متخصص سلامت روان می تواند در تعیین اینکه آیا این امکان وجود دارد یا خیر کمک کند.

کلاس های مدیریت پول یا برنامه های بازیابی ۱۲ مرحله ای مانند بدهکاران گمنام نیز موجود هستند. این گروه ها یک منبع حمایتی مثبت در طول دوره بهبودی ارائه می دهند. بسیاری از افراد مبتلا به اعتیاد به خرید سال ها پس از شروع بهبودی از آنها استفاده می کنند.

مانند سایر اعتیادها، اعتیاد یک فرد معتاد به خرید هم می تواند عود کند. اما با حمایت مناسب، آنها می توانند راهبردهای مقابله ای را بیاموزند و به مسیر بهبودی برگردند. علیرغم چالش ها، فردی که اعتیاد به خرید دارد، می تواند یاد بگیرد که اعتیاد را مدیریت کند و رفتارهای خرج کردن سالم تری اتخاذ کند.

انتهای پیام

دیدگاه ها

پری

اعتیاد به خرید در من موج می زنه. هر وقت خرید می کنم بعد از دو سه ساعت از چیزایی که خریدم پشیمون میشم ولی بازم تا پول دستم میاد بدو بدو تو بازارم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *